Historische jeugdroman die wat diepgang mist

Het is 1940 en de Blitz is gestart in Londen. De stad wordt maandenlang gebombardeerd en de inwoners zoeken elke nacht bescherming in de Ondergrondse. Ze slapen op de perrons, de roltrappen en naast het spoor.

Ook Ella, haar broertje Freddie en de rest van haar familie schuilen in de ondergrondse tunnels. Ze ontmoeten de rijke Quinn die van huis is weggelopen en verpleegster wil worden. Ook komen ze Jay tegen die tegen geld slaapplaatsen verkoopt. Samen ervaren ze de Blitz.

Ik had graag meer willen genieten van dit boek, maar het zat er helaas niet in. Het is een vrij dun boekje, wat ervoor zorgt dat bepaalde punten en personages niet genoeg worden uitgewerkt. Ook vond ik het boek niet spannend of echt leerzaam. Ik had graag meer achtergrond over de Blitz en meer diepgang over bepaalde thema’s willen lezen, zoals het verschil tussen rijk en arm. Er werden verhaalelementen geïntroduceerd die voor mijn gevoel vaag werden uitgewerkt.

Ik heb wel geleerd over de ziekte van Ella en over haar herstelproces. Mede door de gedeelde foto’s op Instagram kon ik daar toen een beeld van vormen. Het boek kon mij echter niet grijpen of meenemen in het verhaal; ik kon me bijvoorbeeld niet echt inbeelden hoe de tunnel er dan uitzag. Als het verhaal meer woorden had gehad, het verhaal meer beeldend was omschreven en de prachtige achtergrond, namelijk de Blitz in Londen, was benut, dan had ik dit echt een interessant boek gevonden. Voor nu geef ik het drie sterren en wie weet probeer ik nog eens een boek van deze auteur.

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)