Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een pijnlijk persoonlijk verhaal

Marianne Delmee 27 maart 2024
"Wat wij verzwijgen" van Aisha Dutrieux wordt op de flaptekst gepresenteerd als een autobiografische roman, voor mij mag hier wel het woord psychologische aan worden toegevoegd.
Het boek gaat over de jeugd van Mia, een jeugd die getekend is door een geheime pedofiele, incestueuze relatie met haar oom, en hoe deze relatie tot op de dag van vandaag haar leven beïnvloedt.

Het grootste gedeelte van het boek bestaat uit een monoloog en  speelt zich af op één plek en op één dag die Mia doorbrengt in het kleine, sterk vervuilde, appartement van haar, niet bij naam genoemde, oom,  kort na zijn overlijden en begrafenis.
Al poetsend en opruimend in het appartement praat de volwassen Mia tegen haar nu dode oom, zij haalt herinneringen  op , zoekt naar aanwijzingen over hun gezamenlijke verleden en reflecteert over deze troebele, geheime  relatie, haar familie, haar verwarring en schuldgevoelens.
Zij gaat van heden naar verleden en weer terug en het valt op dat het de schrijfster nog steeds zwaar valt  om in te zien dat dit misbruik haar niet te verwijten valt, dat de enig verantwoordelijke persoon hiervoor haar zoveel jaren oudere oom is. Zij voelt zich in de war en heeft last van schuldgevoelens maar zij  is ook in de rouw, zij zegt letterlijk "dat zij hem nog steeds mist".
Deze onthutsende strijd met zichzelf wordt vrij nuchter, rechttoerechtaan in de ik-vorm verteld.

In kontrast hiermee zijn er een vijftiental  cursief gedrukte in de derde persoon vertelde, verhalen opgenomen die voor mij de ziel van het boek vormen en die de chronologie van Mia's leven volgen.

Over deze subtiele, soms schrijnende, verhalen zegt Mia zelf: " dit zijn verhaaltjes die niets met ons van doen lijken te hebben, ik ben' ik 'en jij bent 'hij' , het is de enige manier waarop ik het schrijven kan, of zuiver instinctief-zo zal het gevoeld hebben, ongeveer". Het zijn herinneringen aan konkrete momenten of gebeurtenissen gebaseerd op een bijgehouden dagboek, vanaf een eerste bewuste herinnering op de kleuterleeftijd tot herinneringen van onmacht die optraden tijdens de geboorte van haar kinderen.

We blijven het hele boek in het hoofd van Mia, volgen wat zij heeft meegemaakt van binnenuit,  andere personages blijven aan de oppervlakte, wel wordt gaandeweg de monoloog en de verhalen een duidelijker beeld van de oom geschapen.
Indringend en beeldend wordt de dwang die de oom op de piepjonge Mia uitoefent om zijn zin te krijgen beschreven, hoe hij haar met cadeautjes aan zich bindt maar ook hoe hij bij het oppassen stiekem bij haar in bed kruipt en haar soms gewoon pijn doet en intimideert met het vertellen van enge verhalen.

Nadat het misbruik bekend is geworden, worden alle banden met de oom en de Indische kant van de familie  verbroken, maar nu, 25 jaar later realiseert Mia zich heel goed dat haar familie iets gemerkt moet hebben van wat er gaande was,  dat er signalen waren die zijn  genegeerd.
Één keer vraagt haar moeder  aan de dan 7 jaar oude Mia of oom geen vreemde dingen bij haar doet, maar zij  neemt genoegen met een simpel  "nee"  en vraagt niet door.
Maar ook hiervoor probeert Mia  verzachtende omstandigheden  te vinden, de loyaliteit van een beschadigd  kind kent geen grenzen.

De titel "wat wij verzwijgen" en de fraaie omslag  van het boek met de  batik met een voorstelling van een wajangpop, geven het zwijgen van Mia en het zwijgen van haar familie  een extra dimensie en brengt deze in verband met de gemengd Nederlands--Indische afkomst van de familie. De familie is, na de Indonesische , Onafhankelijkheidsoorlog in de jaren '60 van de vorige eeuw noodgedwongen naar Nederland geëmigreerd en probeerde zich zoveel mogelijk als Nederlanders te gedragen. Men wilde vooruit en zweeg over zaken die dit in de wegstonden als hun koloniaal verleden en de ervaringen in de krijgsgevangenenkampen, men wilde de kinderen niet belasten (!) wellicht verklaart deze gewoonte ook het zwijgen over het misbruik.

Ik vermoed dat het opschrijven van dit verhaal een therapeutische waarde heeft voor de schrijfster,  dat het belangrijk is om dit te delen, om kwaad te durven zijn en duidelijk nee te kunnen zeggen. Toch is de volwassen Mia, de partner van Casper, de moeder van twee kinderen nog steeds niet helemaal vrij, er is nog steeds angst die bedwongen moet worden "Niet bang zijn. Gewoon diep ademhalen en gaan."

Het boek eindigt met een hoopvol verlangen:
"Ik laat je hier achter. De tijd is meer dan rijp. Ik ben niet meer het meisje dat ik ooit was. Ik ben een getrouwde vrouw van veertig, moeder van twee dochters..."

De schrijfster heeft haar geschiedenis in een bijzondere vorm gegoten, een vorm die haar voortdurende tweestrijd weerspiegelt en heeft met dit  pijnlijke, persoonlijke verhaal diepe indruk op mij  gemaakt.
Wel maakte het nadrukkelijk refereren aan het autobiografische karakter van deze geschiedenis, het "dit is waargebeurd" - element, het voor mij niet gemakkelijk om het boek als roman te beschouwen.
Het menselijk drama komt nadrukkelijk op de eerste plaats.

Marianne Delmee 26 maart 2024

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marianne Delmee

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!