must read

Suuuper gaaf om deze boeken te lezen die o.a. The Matrix, mn favoriete film(s), hebben geïnspireerd. Mn man is over the moon, en ik had dus eerst de film gezien - die ik heel gaaf vond. Nu aan de boekenserie begonnen.
Dit eerste boek vond ik heel boeiend. Het universum is gedetailleerd, goed uitgedacht in ecologisch en maatschappelijk/sociaal opzicht. De SF elementen zijn subtiel - voor zover dat kan in een space novel. Bij sommige verhalen is er een concept maar zijn er losse eindjes die soms “makkelijk” worden opgelost door wéér een of andere magische eigenschap of uitzondering. Hier tot dusver niet - maar ik heb hem nog maar een paar minuten uit dus ik moet t nog mentaal verwerken.
Ik vind vooral de Fremen en hun lifestyle en visie heel interessant. En de (neurologische?) training van de Bene Gesserit compelling.

De karakters zijn heel wisselend. Paul vindt ik moeilijk mee te identificeren. Ik vind hem geen interessant figuur, hij is niet likeable, en heeft vanuit zichzelf niets bijzonders. Zn training en “breeding” zijn natuurlijk geen karakter eigenschappen. Chani, zo mooi en cool en mysterieus in de film, is redelijk 2D in het boek.
Jessica daarintegen- hoewel niet altijd “leuk”, is wel interessant, relatable, etc. Stilgar is de bomb. Duncan. Gurney. Allemaal - net als in de film - heel cool en leuk. Karakters waar je echt van geniet.

Schrijfstijl is een beetje wennen. Het lijkt spreektaal. Maar tis leest heel makkelijk. En zeker vanaf het stuk waar de film stopt echt een page turner. Laatste 350 pagina’s in bijna 1 ruk uitgelezen - wat heel knap is voor iemand met een niet fantastische concentrAtie en een peuter thuis met kerstvakantie

Meer recensies van Marie-Claire (Redactie, De Vries Van Stockum)