Prachtige bloemlezing aan de liefde en wijsheid die we uit boeken kunnen halen

MarieJoseJansen 23 juli 2024
'Ik heb een keer gelezen dat telkens wanneer je een goed boek leest, er ergens in de wereld een deur opengaat die meer licht binnenlaat.'

In de bibliotheek vol herinneringen van Kate Storey maken we kennis met Sally, een oud-lerares in Greenwich en haar dochter Ella, die 21 jaar geleden vol wrok en vooroordelen naar Australië vertrok en daar een bestaan heeft opgebouwd waarin haar moeder nauwelijks een rol speelt. Wanneer Sally een ongeluk krijgt, keert Ella met zware tegenzin voor korte tijd terug. Eenmaal terug op het ouderlijk nest ontdekt ze dat Sally een bibliotheek voor haar had gebouwd en nooit gestopt is met elke verjaardag een boek met een speciale boodschap toevoegen aan de bijzondere collectie. Ook is Sally zeer geliefd in de buurt. Zo ontdekt Ella steeds meer over de moeder van wie ze vervreemd was geraakt. Als de waarheid dan boven tafel komt, moet Ella beslissen welke richting ze op wil.

Sommige boeken weten je te boeien door steeds meer lagen af te pellen en diep op de emoties en gedachten in te gaan. Dit is zo'n boek. Op een enkel hoofdstuk bezien vanuit het verleden en het perspectief van Sally na, blijven de meeste hoofdstukken dicht bij Ella in het heden, de weken dat zij na het ongeluk bij haar moeder verblijft. Vol weerzin en oude wrok komt ze aan, maar ongewild leert ze haar moeder opnieuw kennen. Ze doen niet zoveel spannends, Sally moet immers herstellen. Dat klinkt misschien traag of saai, maar ik was enorm geboeid door de gelaagdheid van het verhaal. Ella wordt namelijk ook gedwongen om stil te staan. Deze workaholic ontdekt ook op afstand pas de waarde van haar huwelijk, omdat ze weer begint met praten. Ze herontdekt oude vriendschappen en passies en ze leert dat ze heel veel verkeerd heeft geïnterpreteerd. Hoe ga je dan verder? Hoe laat je opgekropte woede en oud zeer los, zeker als blijkt dat de waarheid anders is? Hoe bouw je relaties opnieuw op en welke richting geef je je leven vanaf daar? Deze vragen en nog veel meer worden allemaal beantwoord en ingekleurd door de prachtige boeken die moeder, dochter én schoonzoon samen gaan lezen. Ook de boekenkraam en de bibliotheek van Greenwich met de kleurrijke personages die daarbij betrokken zijn, zorgen voor een glansrijke zoektocht naar een weg terug naar elkaar op meerdere manieren. De bedachtzame, rustige vertelwijze met prachtige quotes kan elke boekenliefhebber in vervoering brengen. We leren samen met Ella Sally kennen, voelen de pijn van Ella's verwerkingsproces en zien hoe ze verandert. Het slotstuk is fenomenaal en de epiloog gaf mijn hart een sprongetje.

Al met al is De bibliotheek vol herinneringen een prachtige bloemlezing aan de liefde en wijsheid die we uit boeken kunnen halen.

Meer recensies van MarieJoseJansen