de poppenmeester

Marieke Leest 14 augustus 2024
Een nieuwe Sam Holland. Na De 20 keek ik enorm uit naar dit boek. De verwachtingen waren hoog. In principe is het een serie maar in De 20 kwam een andere rechercheur als hoofdpersonage aan bod, nl. Adam Bishop. Cara Elliott en Nate Griffin daarentegen waren de rechercheurs in De echoman. Naar dit boek werd wel wat verwezen dus is het wel fijn om die twee boeken in volgorde te lezen.

Cara Elliott wordt opgeroepen bij een plaats delict van een schijnbare zelfmoord. Nadien volgen er nog enkele zelfdodingen maar Cara stelt er zich vraagtekens bij. Ook haar broer Nate krijgt in zijn persoonlijke omgeving de vraag om een zelfdoding nader te onderzoeken. Ondanks dat hij niet meer in dienst was, haalt Cara hem over om terug bij de politie te komen aangezien ze denkt dat er een link is tussen de sterfgevallen en dringend nood heeft aan extra mankracht. Een nieuwe mogelijke seriemoordenaar valt Cara en Nate echter heel zwaar. De echoman zindert namelijk nog heel erg na.

Ondanks het lopend onderzoek naar de vermoedelijke link tussen deze slachtoffers gaat er heel wat aandacht naar de rechercheurs in het onderzoek. Net iets te veel problemen bij al deze personages die de aandacht van het “grote onderzoek” afleiden. Het draagt weliswaar bij tot de diepgang van de personages. Maar in een serie zou er volgens mij bijvoorbeeld eerder per boek een ander personage iets beter belicht kunnen worden.

Eens het onderzoek in volle gang is, wordt het wel vlotter, beter en spannender. Vanaf dan kon ik het boek dan ook bijna niet meer wegleggen. Sam Holland heeft een fijne schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort wat het tempo van de thriller wel verhoogt. Het onderzoek is interessant.

In ieder geval een goede opvolger en ik ben wel benieuwd naar wat Sam Holland nog in petto heeft.

Meer recensies van Marieke Leest