familiedrama met spanning, geheimen en intriges

Marieke Leest 24 augustus 2024
Het verhaal start in 1975 met de verdwijning van Barbara, een lid van een heel rijke familie. Zij is niet de enige vermiste persoon in de familie. Zestien jaar daarvoor is ook haar broer verdwenen. Barbara is pas geboren nadat haar broer verdween en dit had ook een grote weerslag op hun moeder en hoe zij ermee omging. We volgen verschillende personages op verschillende tijdstippen tussen 1950 en 1975.

Er zijn heel veel perspectieven én tijdssprongen. Het was dan ook even wennen. Het is op zich wel duidelijk aangegeven maar ik zou nog al eens durven vergeten om “de titeltjes” te lezen als ik in een verhaal zit. Hier was dit dus wel echt van belang. Door het verhaal vanuit verschillende perspectieven te lezen werd er wel meer diepgang gecreëerd en komen de personages meer tot leven.

Ondanks het zomerse thema (een zomerkamp) is dit geen luchtig zomers verhaal. Je moet er wel echt je hoofd bijhouden.

Mijn favoriete personage én perspectief om te lezen was Judyta, de rechercheur van het onderzoek. Het perspectief van Alice vond ik dan weer het meest aangrijpend. Een kind verliezen maar tegelijk lid zijn van de steenrijke familie Van Laar en een man die haar emotioneel niet bijstaat, bovendien de zorg voor een tweede kind dat er gekomen is “om iets om handen te hebben”.

Over het algemeen verloopt het verhaal vrij traag. Het is een spannende roman, een familiedrama met een verrassend plot en het zat goed in elkaar. De intriges stapelen zich op en een onverwachte plotwending bleef niet uit als de geheimen aan het licht komen.

Voor wie houdt van een slow burn roman / drama met spanning en intriges waarbij je mee kan puzzelen om het mysterie te ontrafelen is dit zeker een aanrader.

Meer recensies van Marieke Leest