Een aardig meisje

Marieke Leest 20 oktober 2024
Megan woont sinds een paar maanden in een appartementsgebouw nadat ze uit een moeilijke relatie is gestapt. Haar buurman Harmen wordt op een dag dood teruggevonden in de hal en zijn vrouw beschuldigt Megan van de moord op haar man.

Tussen het onderzoek door lezen we ook vanuit verschillende perspectieven en op verschillende tijdstippen wat de andere bewoners van de overleden buurman vonden of hoe hij met de voeten van de andere bewoners speelde en zo blijkt iedereen wel een motief te hebben om Harmen te vermoorden. Hij is in ieder geval uiterst onsympathiek.

De auteur slaagt erin om mij als lezer steeds iemand anders te laten verdenken. Het is niet enorm spannend maar de onderhuidse psychologische spanning en nieuwsgierigheid naar “wie het gedaan heeft” zijn doorheen het boek steeds aanwezig. Daardoor werd het op een bepaald moment ook een pageturner die ik niet meer kon wegleggen. Ik had twee scenario’s in mijn hoofd en was benieuwd naar welke het was geworden of dat ik alsnog op het verkeerde been werd gezet. Een heel fijne whodunnit dus en ideaal voor wie graag een spannend boek wil lezen zonder veel bloedvergieten (allé een klein beetje dan) maar waar vooral nadruk ligt op de onderlinge relaties tussen de bewoners van het appartementsgebouw in het onderzoek naar de moordenaar.

Meer recensies van Marieke Leest