leuke vakantiethriller

Marieke Leest 06 augustus 2024
Lyla en Nico zijn een koppel en doen mee met een nieuw realityprogramma voor koppels. Het is allemaal erg vaag maar toch gaat Lyla mee ondanks haar twijfels, omdat het haar vriend zou kunnen helpen in zijn carrière als acteur. Lyla zelf is wetenschapper maar desondanks vind ik dat ze vreemde keuzes maakt. Zo laat ze zich nogal veel leiden door wat haar vriend wil. En dus ook om deel te nemen aan dit programma. Aan boord leert ze de andere koppels kennen. Het eiland zelf blijkt prachtig te zijn tot er een storm over het eiland raast en de deelnemers vast zitten op het eiland met een beperkte hoeveelheid eten en drinkwater. Het gaat niet meer om de afvalrace van het programma maar het begint een beetje op een echte afvalrace te lijken. De deelnemers moeten de handen in elkaar slaan om te kunnen overleven.

Ruth Ware heeft een vlotte schrijfstijl, met af en toe wat humor tussen door. Het begint vooral met een kennismaking met de andere deelnemers van het programma. Dit deel moest ik even doorkomen. Maar van zodra de deelnemers voet zetten aan land en op het eiland aankomen, vloog ik door het verhaal.

Tussen de hoofdstukken door tijdens de opbouw van het verhaal staan er spannende stukjes waaruit blijkt dat iemand in nood is. Het boek is ingedeeld in drie delen. En vrijwel helemaal geschreven vanuit het perspectief van Lyla. Het verhaal ging een heel andere kant op dan ik verwacht had, wat leuk was want zo werd ik in ieder geval ook verrast over het verhaal. De spanning wordt langzaam opgebouwd en de combinatie van expeditie Robinson en love island is wel leuk. Zeker als blijkt dat de crew niet meer te bereiken is en ze er dus alleen voor staan.

De ontknoping van het verhaal had wel wat meer uitgewerkt mogen worden. Ik vond het einde abrubt en een echte onverwachte plotwending bleef uit. Het dagboek was wel een verrassend element en heel goede toevoeging aan het verhaal.

Al bij al heb ik wel genoten van het verhaal. De sfeer van een realityprogramma in combinatie met een locked-room-mystery was heel leuk om te lezen.

Meer recensies van Marieke Leest