realistisch en onthutsend

Marieke Leest 23 augustus 2024
Suzie Miller - Prima Facie

Prima Facie verschijnt in september. Dankzij @uitgeverijlannoo mocht ik dit boek reeds vooruitlezen!

Het verhaal gaat over Tessa Ensler, een strafrechtadvocate. In het eerste deel wordt voornamelijk haar job en haar verleden geschetst. Ze komt uit een gezin dat het niet breed had maar door een beurs kon ze toch rechten studeren. Intussen heeft ze al een zekere status bereikt als advocate. Ze draait er haar hand niet voor om om criminelen uit de gevangenis te houden door gaten te vinden in de verdediging van slachtoffers of procedurefouten. Er wordt een beeld geschetst van de rechtspraak en hoe het eraan toe gaat in de rechtbank. Daarnaast leer je ook Tessa beter kennen.

Dan valt er plots iets voor in het leven van Tessa waardoor ze aan de andere kant van het strafrecht komt te staan. Als slachtoffer. In die rechtbank waar ze zelf zo veel mogelijk criminelen probeerde vrij te pleiten, waar ze zo gelooft dat het recht zegeviert, merkt ze dat het recht niet aan de kant staat van een slachtoffer, en al zeker niet van een slachtoffer van seksueel geweld. In dit deel lees je afwisselend wat er gebeurde na de feiten en enkele maanden later in de rechtbank.

Prima facie is een verhaal over rechtspraak, schuld en onschuld. Of tenminste hoe het recht schuld en onschuld interpreteert. Het voelt oneerlijk aan dat een dader vrij komt op basis van te weinig bewijsmateriaal of op basis van enkel één getuigenis die zoveel mogelijk onderuit wordt gehaald tijdens het kruisverhoor. Deze roman behandelt zowel de kant van de strafrechtadvocaat en de vermeende daders in het eerste deel als de kant van een slachtoffer op zoek naar gerechtigheid in het tweede deel en eindigt met een ongelooflijke speech. Een speech die echt krachtig zal geklonken hebben in het toneelstuk dat Prima Facie oorspronkelijk was. Ze zinder nog even na, na het dichtslaan van dit boek.

Ik ging erin met het idee dat dit een thriller was. Ik vind het eerder een spannende roman. Zo zou ik het boek in ieder geval benaderen.

Het is een spannende, onthutsende en realistische roman die je doet nadenken over daders en slachtoffers, schuld en onschuld en over rechtspraak en gerechtigheid.

Meer recensies van Marieke Leest