Roofdier

Marieke Leest 10 juni 2024
Roofdier is het vierde boek in de Alex Berger-serie. Alex Berger is een privé-detective maar neemt niet eender welke zaak aan. Dit maakt ook dat hij er niet zo goed mee verdient. Op een dag staat Inge Jansen bij hem. Ze vraagt hem om de verdwijning van haar zoon in Finland te onderzoeken. Hoewel hij er eerst afkerig tegenover staat, besluit hij het toch te doen en hij trekt naar Lapland. Hij vindt een spoor naar zijn biologische vader die als kunstenaar en kluizenaar leefde maar een maand voordien dodelijk aangevallen werd door een beer.

Het spoor dat Alex Berger volgt, brengt hem ook naar Kortrijk waar een patissier vermoord wordt. Wat hebben alle zaken met elkaar te maken? Voor deze zaak werkt hij samen met zowel rechercheurs uit België als uit Finland.

Maar ook van Alex Berger zelf komen we meer te weten. Offer heb ik nog niet gelezen maar ik vond dit boek wel als standalone lezen. Een boeiend hoofdpersonage dat in Roofdier in het interessante Finland op onderzoek gaat. Het leven is er anders dan in België en dat brengt Toni Coppers goed in beeld. Het werd zelfs filmisch geschreven. De auteur heeft zijn onderzoek goed gedaan.

Verwacht geen flitsende thriller. Het tempo ligt niet zo hoog. Het plot zelf was verrassend. Ik had geen idee waar het verhaal me zou brengen. De ontknoping kwam voor mij alvast onverwacht maar er worden geen losse eindjes achtergelaten.

Hoewel het personage Alex Berger mij eerder wat minder aansprak dan Liese Meerhout uit de andere thrillerreeks van Toni Coppers, kent het personage nu toch al een grote evolutie. Al blijf ik nog steeds grotere fan van Liese.

Meer recensies van Marieke Leest