Schaduwen van de tijd

Marieke Leest 30 augustus 2024
Schaduwen van de tijd is het eerste deel van een nieuwe serie en is een psychic detective. Pixie Tate kan met overleden zielen in contact treden en via tijdglijden teruggaan in de tijd waarin de overledene geleefd heeft. Zo probeert ze de reden te zoeken waarom de ziel van de overledene vast blijft zitten.

Pixie ontdekt dat er in het landhuis St Sidwell Manor in Cornwall ooit een jongetje verdwenen is dat nooit is teruggevonden. Zijn moeder, Cordelia is dit nooit te boven gekomen waardoor haar ziel na haar overlijden vast bleef zitten in het huis. Pixie probeert erachter te komen wat er is gebeurd door terug te gaan naar de periode van de verdwijning. Zo hoopt ze Cordelia de rust te geven die haar ziel nodig heeft. Ze komt terecht 10 dagen voor de verdwijning als de gouvernante van het gezin. Tien dagen lang neemt Pixie deel aan het leven en houdt intussen haar ogen en oren open. Ondertussen loopt ze ook de zwager van Cordelia tegen het lijf voor wie ze gevoelens ontwikkelt.

Deze roman heeft dus een vrij groot paranormaal tintje. In Santa Montefiores boeken komt er wel vaker een geest of paranormaal verschijnsel voorbij. Maar je hoeft hier zeker niet in te geloven om toch van haar boeken te genieten.

Santa Montefiore heeft een meeslepende en beeldende schrijfstijl. De personages spreken tot de verbeelding en je krijgt veel informatie over de Victoriaanse tijd zonder dat het begint te vervelen. Ik kon het boek bijna niet wegleggen. Van zodra ik begon te lezen zat ik helemaal in het verhaal.

Ondanks dat ikzelf niet geloof in het tijdglijden, vond ik het toch realistisch geschreven en heb ik er echt van genoten. Ik ben blij dat dit een trilogie is zodat we nog meer verhalen over Pixie kunnen lezen in de toekomst.

Meer recensies van Marieke Leest