Lily: Staal

Marieke Leest 27 juli 2024
Staal is het derde deel in het vierluik over Lily. De covers passen echt bij elkaar en superleuk is ook dat ze doorlopen op de rugzijde! Daarnaast is er erg veel zorg besteed aan het binnenwerk. Alleen dat al zorgt er toch voor dat jongeren het boek op z’n minst eens zullen oppakken? Maar een boek is natuurlijk meer dan een leuke cover.

Het is een stoere serie met een sterk hoofdpersonage die een heel mooie groei kent doorheen de serie. Lily is zestien en president. Ze trouwt met haar liefde Samuel maar er ze heeft met heel wat te dealen, onder andere een storm die op komst is.

De wereldopbouw is echt heel goed gedaan maar aangezien het al bijna twee jaar geleden is dat ik deel twee las, had ik misschien toch wat opfrissing kunnen gebruiken. Hier en daar wordt gelukkig nog eens wat herhaald. Ook sommige personages zaten wat verder in mijn achterhoofd.

Het boek leest toch enorm vlot. Eigenlijk vloog ik er redelijk snel doorheen, zelfs als het verhaal misschien wat tempo verliest, wat soms wel het geval was - vooral het aftellen vond ik eigenaardig en dan alsnog heel lang blijven hangen bij bepaalde maanden.

De schrijfstijl is leuk, gericht op jongeren en ondanks dat het boek zich in de toekomst afspeelt met allerlei snufjes, wordt er hier en daar toch eens een knipoog naar de huidige tijd gemaakt.

Het derde deel was niet mijn favoriete deel. Maar ik zou deze boeken toch tippen aan de veertien- tot zestienjarigen op deze aardbol (de Nederlandstaligen in ieder geval maar wie weet wordt dit ooit wel vertaald - of verfilmd!). En misschien is het handig om geen twee jaar te laten tussen de delen om te lezen of de vorige delen even te herlezen. Het volgende deel verschijnt vermoedelijk in 2026 en zal voor mij het uitgelezen moment zijn om heel de serie opnieuw te lezen!

Meer recensies van Marieke Leest