Voor ik je laat gaan

Marieke Leest 23 juli 2024
Yasmen en Josiah zijn gescheiden maar door hun werk en hun kinderen zien ze elkaar nog heel veel. Hun scheiding kwam na een heel moeilijke periode. Intussen hebben ze een regeling die werkt waarbij ze nog steeds goed met elkaar overweg kunnen en op die manier het beste voor hun kinderen proberen te bereiken. Maar als Josiah een relatie krijgt, verandert hun dynamiek. Ze ontdekken hoe diep hun gevoelens voor de ander nog zitten.

Het boek en de personages voelen heel realistisch aan. Josiah klinkt in het boek echt als de stoere man die denkt dat het beter is om zijn emoties niet te delen en dat therapie niks voor hem is. Maar omdat hij een eigen perspectief heeft, lees je ook wat hem echt raakt. Ook als hij deze gevoelens niet uit. Yasmen is uit een diep dal gekropen maar gaat nog steeds naar de therapeut omdat dit haar echte strohalmen biedt om uit de depressie te blijven. En dan heb je ook nog de kinderen. Ook zij hebben hun eigen stem (maar dit wel enkel vanuit het perspectief van hun ouders), al is het soms best lastig om écht gehoord te worden als kind, of als jongere. Dat je niet weggezet wordt als gewoon een “lastige” puber. En dat ze (onbewust) best wel veel mee krijgen van hun ouders ook als ze proberen om de kinderen te ontzien.

De schrijfstijl was niet helemaal mijn ding. Vooral door het soms ietwat grove/expliciete taalgebruik. Ook gaat het verhaal soms wel heel traag. Momenten waarin er weinig gebeurt en vaak herhaald wordt. Maar de soms tragere momenten werden afgewisseld met momenten waarbij ik echt helemaal meegesleept werd door het verhaal.

Het is zeker geen typische feelgood. Eerder een roman met feelgoodelementen en ook wel wat spice. Het gaat wel iets dieper en is niet zozeer een luchtig verhaal, de relaties tussen de personages starten ook op een andere manier. De band is/was er al maar er zijn in het verleden tussen Josiah en Yasmen dingen gebeurd, waar ze beiden anders mee omgingen en daardoor uit elkaar groeiden. Ook al was er wel nog liefde.

Het verhaal gaat over rouw en hoe verschillende mensen daar anders mee omgaan. Maar het gaat ook over liefde, en dat het niet altijd makkelijk is.

Meer recensies van Marieke Leest