Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Mysterie onder de oppervlakte

Marieke 29 september 2022 Hebban Recensent

Joep Stapel is een veelzijdige schrijver. Hij schrijft gedichten, verhalen, essays, artikelen over klassieke muziek, vertalingen en natuurlijk boeken. De onzichtbare is na Kaf zijn tweede roman.

'Stapel maakt het zijn lezers niet gemakkelijk.' - recensent Marieke

In De onzichtbare valt Bert, de alleenstaande oude kunstenaar, van de trap op zijn afgelegen boerderij. Zwaargewond belandt hij in het ziekenhuis, waar zijn zoon Alfred waakt aan zijn ziekbed. Voordat Bert vredig kan sterven, heeft hij een levensbelangrijke opdracht voor Alfred, die hij met zeer beperkte communicatiemogelijkheden op hem moet overbrengen. Zonder het hoe en waarom te doorgronden, moet Alfred doen wat zijn vader van hem vraagt. De taak neemt zijn leven over.

Aan het begin van De onzichtbare lopen we met Bert mee over zijn verlaten boerderij, maar daarmee zet Stapel zijn lezers op het verkeerde been. Het gros van het boek volgen we namelijk niet Bert, maar Alfred, die steeds meer in zijn vaders voetsporen treedt. Net als Bert ziet hij zijn gelukkige gezinsleven stuklopen vanwege een andere vrouw. Net als Bert brengt hij zijn tijd alleen door, in de afzondering van de boerderij. Hij herhaalt de vaste routines van zijn vader, draagt zijn kleding, rijdt in zijn auto, en verliest steeds meer de grip op zijn eigen rol als echtgenoot van zijn intelligente vrouw Sofie en vader van zijn eigen twee kinderen. Dat wil niet zeggen dat hij meer sympathie voor zijn vader opbrengt. Berts geheim brengt Alfred in gewetensnood.

De onzichtbare is echter veel meer dan een intiem verhaal over uiteenvallende families. Het boek zit vol uiteenlopende thema’s en symboliek. Kunst speelt een rol: van de beeldende kunst van Bert en de artistieke film van Alfreds kennis Omar tot verwijzingen naar de Griekse mythe van Hades en Persefone. Militante milieuactivisten zijn continu dreigend aanwezig op de achtergrond. Ook onderzoekt De onzichtbare verschillende vormen van communicatie, en de problemen die ontstaan wanneer de beschikbare communicatie tekort schiet.

'Communicatie was een containerbegrip, onze-size-fits-all, een ironisch woord ook, een woord dat welbeschouwd niets zei. Knipperen met je ogen, dat was communicatie. Ingelogd blijven op je eigen computer. Cookies. Geurvlaggen, gnuiven, zwijgen. Een liftje omhoog en omlaag laten gaan.'

Stapel maakt het zijn lezers niet gemakkelijk. Net wanneer we met Alfreds verhaal meeleven, trekt hij de lezer uit het verhaal door van perspectief te veranderen. We zitten plotseling in Berts jeugdherinnering of in een interview met Sofie in de toekomst. We zien de vage beelden van Omars film of lezen in lange logboekfragmenten wat zich buiten Alfreds blikveld onzichtbaar heeft afgespeeld. We stijgen zelfs op om mee te lezen met de gedachtegang van een communicatiesatelliet!

'We zweven boven het woonhuis, de stallen ertegenover, het met populieren omkranste erf. Het is een poppenhuis, een vlek in het gevlekte land dat baadt in de avondzon. De populieren werpen lange schaduwen. Verderop de grote weg. Het bos komt in beeld, strekt zich uit en krijgt een vorm.'

Stapel creëert in het begin van het verhaal veel mysterie en laat veel vragen onbeantwoord. De filmfragmenten en herinneringen werken desoriënterend, omdat we zo weinig weten. Wanneer we door middel van verschuivende perspectieven steeds meer overzicht krijgen, weten we als lezer juist meer dan de personages, begrijpen we waar misvattingen vandaan komen en zien we gevaren, die Alfred en de mensen voor wie hij verantwoordelijk is vanuit hun perspectief nog niet kunnen zien.

Stapel neemt de lezer mee naar een mysterieuze, soms droomachtige verhaalwereld, waar je de kou in je botten voelt en waar het contrast tussen het eenzame platteland en het huiselijke leven in de stad groot is. De schrijver lijkt een voorkeur te hebben voor verborgen ruimtes, onzichtbaar achter nauwe gangen of onder de grond. Hij laat je de beklemming voelen en wekt een enge sfeer zonder een overdaad aan actie. De onzichtbare is een boek om rustig tot je te nemen, beetje bij beetje in op te gaan en na afloop nog lang over na te denken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marieke

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur