Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Chaotisch als een lange scrollsessie

Marieke 26 oktober 2021 Hebban Recensent

De Amerikaanse Patricia Lockwood (1982) is schrijfster, dichter en essayist. Bovendien is ze beroemd op Twitter. Een beschouwende novelle over de vele facetten van internetcultuur sluit perfect aan bij haar bezigheden. Het resultaat: Hier hoor je niemand over. De vertaling is van Nicolette Hoekmeijer.

Het naamloze hoofdpersonage in Hier hoor je niemand over is net als Lockwood een internetfenomeen. Ieder vrij moment besteedt ze online in de portal, een fictief verzamelplatform van social media, fora en nieuwsblogs. Een familietragedie trekt haar weg uit haar internetwereld en dwingt haar om haar aandacht te vestigen op haar offline omgeving.

Hier hoor je niemand over is op zijn sterkst in zijn beschrijvingen van het online leven. Zonder al te pessimistisch of angstig te worden beschrijft Lockwood precies hoe online communicatievormen werken, hoe ze je aan het scherm gekluisterd houden en hoe je jezelf neerzet. De portal is meer dan alleen grappen en filmpjes tot je nemen; het is continu reageren, je continu bewust zijn van wat je uitstraalt door je reacties en weten dat er achter andere schermen andere mensen zitten, met hun mening over jou. Je online mening over kapitalisme, kolonialisme of klimaatverandering is meer dan je persoonlijke overtuiging; je bijdragen vormen je imago.

'Ga niet ver genoeg, en je maakt je schuldig aan laksheid, medeplichtigheid, een politiek gekleurd achteroverleunen in de kussens van je tijd. Ga te ver en voor je het weet zeg je dat het je niet kan schelen dat een alligator een wit kind heeft opgegeten.'

In een tijd van Facebookcontroverse en dilemma’s over vrijheid van meningsuiting zijn de gewetensvragen uit Hier hoor je niemand over hyperactueel. De novelle is echter geen non-fictie, geen informatieve uiteenzetting van internetgedrag. We lezen de beleving van internet door de ogen van een verzonnen personage, en dat personage wisselt diepgaande gedachten in een hoog tempo af met beschrijvingen van lollige filmpjes en melige memes. Van de Amerikaanse verkiezingen springen we net zo gemakkelijk naar voetfetisjen; woke onderwerpen worden afgewisseld met baby-Hitler en incestcommercials. Als platte, grove grappen niet jouw humor zijn, dan is het een opgave om door de eerste helft van het boek te komen.

De snelle wisseling tussen schijnbaar willekeurige onderwerpen zorgt voor een leeservaring als een ononderbroken scrollsessie, een eenentwintigste-eeuwse stream of consciousness. Lockwoods stijl is opzettelijk versnipperd en chaotisch. Ze mikt niet op toegankelijkheid.

'Haar grootste geheime genoegens waren zinnetjes die slechts een half procent van de wereldbevolking begreep en die over tien jaar niemand meer zou kunnen ontcijferen.'

Halverwege Hier hoor je niemand over stuurt de moeder van het hoofdpersonage haar een verontrustend bericht. Hier veranderen de toon, het onderwerp en de vertelstijl van het boek totaal. Dit is niet negatief: in het tweede deel van het boek laat Lockwood zien dat ze ook ontroerende en indringende scènes kan schrijven. Als je een boek leest voor het plot, de karakterontwikkeling en de interactie tussen personages, dan duurt het helaas wel erg lang voordat die aan bod komen. Ben je daarentegen dol op internetcultuur, dan zul je juist smullen van het eerste deel en dan mis je de complexe onlinewerkelijkheid en bijbehorende hilariteit in de tweede helft. Vanaf haar moeders bericht schiet de portal namelijk tekort. Niemand spreekt in de online omgeving van het hoofdpersonage over zulke persoonlijke onderwerpen. Zij ook niet: haar ervaring strookt niet met haar kostbare internetimago.

'Als zij alleen maar grappig was en dit was allesbehalve grappig, wat betekende dat dan voor haar?'

Lockwoods nominaties voor de Booker Prize en de Women’s Prize for Fiction bewijzen dat haar fragmentarische aanpak bij de liefhebbers in de smaak valt. Als je ervan houdt, dan is haar zorgvuldig samengestelde chaos briljant. Toch is Hier hoor je niemand over geen allemansvriend en zal de hysterische humor van de portal niet iedereen aanspreken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marieke

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur