Een intrigerende en indrukwekkende roman

Marieke Scheers 02 oktober 2024 Hebban Recensent
Alles wat blijft is een roman geschreven door de Italiaanse auteur Roberta Recchia en is vertaald door Irene Goes & Astrid Molenberg.

In deze roman wordt het verhaal verteld van een Italiaanse familie, die te maken krijgt met een groot verlies. Het verhaal begint bij Marisa, een jonge vrouw die ongewenst zwanger raakt en dan genoodzaakt is te trouwen met een man waar ze niet van houd. Het verhaal gaat verder, waarbij we haar ouders en haar zus leren kennen en later ook haar kinderen en de dochter van haar zus.

Het boek begint met een proloog waarin al duidelijk wordt dat er ‘een voor en een na’ is voor Marisa en haar familie. Daarna volgen we chronologisch het verhaal van deze familie. Het is indrukwekkend hoe Recchia haar personages, de omgeving en de gebeurtenissen uitwerkt. De personages komen tot leven, de omgeving wordt beschreven met mooie woorden en de gebeurtenissen zijn zeer realistisch, waardoor het sterk binnenkomt bij de lezer.

Het boek bespreekt heftige thema’s. Rouw, overlijden, depressie en verslaving zijn onderdelen van het verhaal, maar staan in een goede balans met liefde, vriendschap en hoop.

Recchia heeft een mooie manier van schrijven. Het leest vlot en met de keuze van haar woorden weet ze de lezer mee te slepen. De perspectieven wisselen, waardoor je de emoties en visies van verschillende personen meekrijgt. Het zorgt voor een compleet verhaal. Daarbij creëert ze mooie, soms poëtische zinnen die niet afleiden, maar juist de sfeer completeren.

Alles wat blijft is een mooie, intrigerende en indrukwekkende roman, met realistische personages gesitueerd in het Italië van de jaren tachtig. Een roman die je vanaf het begin meevoert in de gebeurtenissen rondom een gebroken familie, die dankzij de hulp van bijzondere mensen hun leven weer kunnen richten op een toekomst.

Meer recensies van Marieke Scheers