Lekkere feelgoodroman met humor

Marieke Scheers 22 juli 2023 Hebban Recensent
Jenny Colgan is auteur van feeldoodverhalen en heeft al diverse series en standalone boeken op haar naam staan. Met het begin van een nieuwe ‘Summer-skies’-serie, neemt ze ons mee naar een archipel van kleine eilandjes in het noorden van Schotland.

Klein eilandjes, vaak onbewoond, waar de natuur nog haar gang kan gaan. De eilandjes zijn bereikbaar per boot of per vliegtuig. Morag is de vierde generatie van haar familie die piloot is geworden. Zij heeft gekozen voor de luxe van het grote vlieg gebeuren en is co-piloot op grote moderne vliegtuigen en lange vluchten. Maar als ze een ongeval meemaakt is ze daarna te onzeker om te vliegen en wordt op non-actief gezet. Als dan haar opa een beroep op haar doet om thuis te gaan vliegen op de route van de kleine eilandjes, gaat ze terug en (na enig gemopper) stapt ze de cockpit weer in.

In het voorwoord laat Colgan weten dat het een verhaal is over een jonge vrouw, maar niet over een piloot. Het is even verwarrend, want ze is toch piloot? Tja, ze is het wel in het boek, maar de piloot die ze raadpleegde voor het verhaal werd wanhopig van de fouten die ze maakte in het boek. Ze heeft zich erbij neergelegd. Dit boek gaat dus over Morag, en niet over een piloot (-_-).

Het eerste deel van deze serie komt wat traag op gang. Er wordt veel uitgelegd en er komen veel namen voorbij. Het helpt op Morag als persoon goed te leren kennen en te snappen waar ze mee te maken krijgt en welke invloed dat op haar heeft. Daarna komen we in een deel van het verhaal waar het vlotter verloopt en waar de herkenbare humor van Colgan volop wordt benut.

Morag strandt op een van de eilanden in een storm, waar alleen een knorrige ornitholoog leeft. Het huis is zeer primitief en alles is kapot. Gelukkig blijkt de man goed te kunnen koken. Het zijn heerlijke hoofdstukken om over te lezen, als Morgan zich moet aanpassen aan de omstandigheden waar ze in terecht is gekomen. Af en toe is ze best irritant, maar dat past wel bij haar persoonlijkheid. Uiteindelijk maakt ze een positieve verandering door en sluit het verhaal positief af.

Geen Colgan zonder een dosis liefde. Weten waar het gaat eindigen? Jazeker, maar dat is prima. Zo hebben we de tijd om te genieten van wat er gebeurt voor we bij het einde zijn. En zoals bekend bij Colgan worden er lekkere gerechten genoemd. Geen bakrecepten achterin, maar die kunnen we nog wel uit de oudere boeken halen.

Deze nieuwe serie is net wat anders dan de voorgaande boeken van Colgan, maar zeker leuk en grappig. Het aantal personages is wat beperkter en het begin is wat stroef, maar het heeft potentie om verder te groeien in het volgende deel.

Meer recensies van Marieke Scheers