Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een mooie combinatie van feit en fictie

Marieke Scheers 29 september 2022 Hebban Recensent

Eva Wagendorfer is het pseudoniem van de Duitse schrijfster Sophie Oliver, die haar eerste roman publiceerde in 2016. Daarna volgden boeken in verschillende genres, zoals victoriaanse crimi's, familieromans en romantic suspence. Vanaf 2022 schrijft ze als Eva Wagendorfer en ze debuteert met de roman De radiozussen, Het geluid van een nieuwe tijd. Het is 't eerste deel van een nieuwe serie en de vertaling is van Liet Kombrink.

'Een eerste deel van fijne historische romanserie met een mooie combinatie van feit en fictie.' - recensent Marieke

Duitsland 1927, de radio is in opkomst. Berlijn heeft het grootste station, maar Frankfurt is bezig met een inhaalslag. De ambitieuze intendant Alfred Bronner heeft grote plannen om dit radiostation uit te bouwen zodat het zich kan meten met die van Berlijn.

Voor vrouwen zijn de twintiger jaren bevrijdend. Ze krijgen de kans om te werken en eigen geld te verdienen. Helaas hebben ze te maken met vooroordelen, want veel mannen zien die geëmancipeerde ontwikkelingen niet zitten en proberen vast te houden aan wat vertrouwd is .

In dit eerste deel van 'De radiozussen' staan drie vrouwen centraal. De jonge Gesa heeft de grote wens om als stemactrice aan de slag te gaan bij de radio. Haar droom komt uit als ze wordt aangenomen bij het radiostation van Frankfurt en mee mag werken met het eerste hoorspel van de zender. Inge is secretaresse, terwijl ze een carrière als zangeres ambieert. Zij krijgt haar kans om deel uit te maken van het radiokoor, maar de prijs is hoog. En Margot is een talentvolle celliste, die als eerste vrouw een plek krijgt in het radio-orkest. Helaas zijn de dirigent en de collega’s allemaal mannen die haar niet willen accepteren.

Deze drie vrouwen worden vriendinnen en steunen elkaar wanneer dat nodig is. We volgen hen als lezer gedurende een periode van ongeveer een jaar, waarin we meekijken met hoe ze onderdeel worden van de radiowereld en we krijgen mee hoe het er in hun privéleven aan toegaat.

Het boek leest prettig, de schrijfster heeft een fijne, luchtige manier van schrijven en weet haar personages zorgvuldig uit te werken. Zowel Gesa, als Inge en Margot maken een ontwikkeling door gedurende het verhaal en worden sterkere persoonlijkheden. De omschrijving van omgeving en gebouwen is eveneens mooi uitgewerkt, waarmee het Frankfurt van voor de oorlog tot leven komt. De hoofdstukken wisselen constant van perspectief tussen de drie vriendinnen en Alfred en dat zorgt ervoor dat het verhaal vanuit meerdere kanten wordt verteld. We leren deze personages goed kennen door hun denken en doen en de dialogen komen natuurlijk en realistisch over.

De schrijfster was geïntrigeerd door de opkomst van de radio en de hoorspelen en heeft die historische feiten verwerkt in haar boek. Zo komt de ontwikkeling van de radioprogrammering, van nieuws en reclame tot entertainment in de vorm van sportverslaggeving en ochtendgymnastiek aan bod. Ook wordt er aandacht besteed aan de wijze waarop een hoorspel tot stand komt en zijn de beginselen van de mogelijkheden tot geluidsopnames opgenomen in het verhaal. Daarmee is een mooi evenwicht ontstaan tussen feiten en fictie, het laatste in de vorm van lief en leed, want de vrouwen zijn onderdeel van de ontwikkelingen binnen de nieuwe wereld die radio heet en ze krijgen allen te maken met persoonlijk drama en liefdesperikelen.

Wagendorfer heeft bij het gebruik van historische feiten een paar vrijheden toegepast die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Zo waren er geen vrouwelijke musici in het radio-orkest en daar veranderde lange tijd niets aan, maar voor dit verhaal plaatste ze wel een celliste tussen de mannelijke muzikanten. Wat wel en wat niet overeenkomt met de geschiedenis wordt aan het einde van het boek in ‘kanttekeningen’ verklaard, wat een interessante aanvulling is op het boek.

De radiozussen, Het geluid van een nieuwe tijd is een eerste deel van fijne historische romanserie met een mooie combinatie van feit en fictie en speelt in 1927 binnen een radiostation in Frankfurt. De kennismaking met drie jonge vrouwen die in een door mannen gedomineerde wereld hun weg proberen te vinden in werk en liefde krijgt een vervolg in een tweede deel.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marieke Scheers

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19