Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een mooie combinatie van feit en fictie

Marieke Scheers 29 september 2022 Hebban Recensent

Eva Wagendorfer is het pseudoniem van de Duitse schrijfster Sophie Oliver, die haar eerste roman publiceerde in 2016. Daarna volgden boeken in verschillende genres, zoals victoriaanse crimi's, familieromans en romantic suspence. Vanaf 2022 schrijft ze als Eva Wagendorfer en ze debuteert met de roman De radiozussen, Het geluid van een nieuwe tijd. Het is 't eerste deel van een nieuwe serie en de vertaling is van Liet Kombrink.

'Een eerste deel van fijne historische romanserie met een mooie combinatie van feit en fictie.' - recensent Marieke

Duitsland 1927, de radio is in opkomst. Berlijn heeft het grootste station, maar Frankfurt is bezig met een inhaalslag. De ambitieuze intendant Alfred Bronner heeft grote plannen om dit radiostation uit te bouwen zodat het zich kan meten met die van Berlijn.

Voor vrouwen zijn de twintiger jaren bevrijdend. Ze krijgen de kans om te werken en eigen geld te verdienen. Helaas hebben ze te maken met vooroordelen, want veel mannen zien die geëmancipeerde ontwikkelingen niet zitten en proberen vast te houden aan wat vertrouwd is .

In dit eerste deel van 'De radiozussen' staan drie vrouwen centraal. De jonge Gesa heeft de grote wens om als stemactrice aan de slag te gaan bij de radio. Haar droom komt uit als ze wordt aangenomen bij het radiostation van Frankfurt en mee mag werken met het eerste hoorspel van de zender. Inge is secretaresse, terwijl ze een carrière als zangeres ambieert. Zij krijgt haar kans om deel uit te maken van het radiokoor, maar de prijs is hoog. En Margot is een talentvolle celliste, die als eerste vrouw een plek krijgt in het radio-orkest. Helaas zijn de dirigent en de collega’s allemaal mannen die haar niet willen accepteren.

Deze drie vrouwen worden vriendinnen en steunen elkaar wanneer dat nodig is. We volgen hen als lezer gedurende een periode van ongeveer een jaar, waarin we meekijken met hoe ze onderdeel worden van de radiowereld en we krijgen mee hoe het er in hun privéleven aan toegaat.

Het boek leest prettig, de schrijfster heeft een fijne, luchtige manier van schrijven en weet haar personages zorgvuldig uit te werken. Zowel Gesa, als Inge en Margot maken een ontwikkeling door gedurende het verhaal en worden sterkere persoonlijkheden. De omschrijving van omgeving en gebouwen is eveneens mooi uitgewerkt, waarmee het Frankfurt van voor de oorlog tot leven komt. De hoofdstukken wisselen constant van perspectief tussen de drie vriendinnen en Alfred en dat zorgt ervoor dat het verhaal vanuit meerdere kanten wordt verteld. We leren deze personages goed kennen door hun denken en doen en de dialogen komen natuurlijk en realistisch over.

De schrijfster was geïntrigeerd door de opkomst van de radio en de hoorspelen en heeft die historische feiten verwerkt in haar boek. Zo komt de ontwikkeling van de radioprogrammering, van nieuws en reclame tot entertainment in de vorm van sportverslaggeving en ochtendgymnastiek aan bod. Ook wordt er aandacht besteed aan de wijze waarop een hoorspel tot stand komt en zijn de beginselen van de mogelijkheden tot geluidsopnames opgenomen in het verhaal. Daarmee is een mooi evenwicht ontstaan tussen feiten en fictie, het laatste in de vorm van lief en leed, want de vrouwen zijn onderdeel van de ontwikkelingen binnen de nieuwe wereld die radio heet en ze krijgen allen te maken met persoonlijk drama en liefdesperikelen.

Wagendorfer heeft bij het gebruik van historische feiten een paar vrijheden toegepast die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Zo waren er geen vrouwelijke musici in het radio-orkest en daar veranderde lange tijd niets aan, maar voor dit verhaal plaatste ze wel een celliste tussen de mannelijke muzikanten. Wat wel en wat niet overeenkomt met de geschiedenis wordt aan het einde van het boek in ‘kanttekeningen’ verklaard, wat een interessante aanvulling is op het boek.

De radiozussen, Het geluid van een nieuwe tijd is een eerste deel van fijne historische romanserie met een mooie combinatie van feit en fictie en speelt in 1927 binnen een radiostation in Frankfurt. De kennismaking met drie jonge vrouwen die in een door mannen gedomineerde wereld hun weg proberen te vinden in werk en liefde krijgt een vervolg in een tweede deel.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marieke Scheers

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur