Laatste deel stelt teleur
'Hotel Flanagans' is een driedelige serie, geschreven door de Zweedse auteur Åsa Hellberg. Na Welkom bij Hotel Flanagans (2021) en De dochters van Hotel Flanagans (2021) is er nu het laatste deel De toekomst van Hotel Flanagans. De vertaling is van Neeltje Wiersma.
Het tweede 'Hotel Flanagans'-boek eindigde in de jaren tachtig en voor het begin van dit derde deel is een tijdsprong gemaakt naar 1999. Frankie en Billie, die in het vorige boek nog ontdekkende twintigers waren, zijn veertigers geworden en inmiddels de eigenaars van Hotel Flanagans. Frankie leidt het hotel samen met Annika, Billies beste vriendin uit Zweden en Billie jaagt haar acteercarrière na in Los Angeles.
Waar het eerste deel nog redelijk serieus kon worden genoemd, had het tweede boek al meer weg van een soap. Met nummer drie schiet Hellberg echt uit de bocht. Er zit zoveel drama in dat het een onrealistisch verhaal is geworden. Ze heeft veel te veel in een boek willen stoppen en combineert dat met een matige uitwerking van de toch wel pittige thema’s. Naast een fatale brand wordt er even een #metoo-tje ingegooid en komen zware drugsverslaving, adoptie, diversiteit en chantage voorbij. Het is allemaal net te kort uitgewerkt om interessant te zijn en er wordt erg makkelijk over de problemen heen gewalst. Door het hoge tempo volgen de scenes elkaar te snel op. Net als het voor de lezer begint te boeien is er een wisseling van perspectief en wordt daarin even snel uitgelegd hoe de voorgaande scene is afgelopen. Helaas krijgt een veelbelovende verhaallijn uit het tweede deel, de dreiging van de jaloerse nichtjes, eveneens een mager en zwak vervolg.
Hotel Flanagans, de plek waar de boekenserie zijn naam aan ontleent, schiet er ook bij in. Waar het eerste boek nog veel vertelde over het reilen en zeilen van een hotel, is het nu slechts een decor geworden waar mensen in- en uitlopen. Beter gaat het met het deel van het verhaal dat zich New York afspeelt. Hellberg verwerkt de aanslag van 9/11 in haar verhaal, een gebeurtenis die de hele familie Lansing raakt. Dan pas weet Hellberg de personages echte emoties mee te geven waarmee ze de lezer raakt. Deze hoofdstukken maken veel goed en het boek krijgt eindelijk inhoud en enige diepgang.
De halfzussen en hoofdpersonages Frankie en Billie zijn op hun veertigste nog altijd erg op zoek naar wie ze zijn en wat ze willen, zowel op persoonlijk als op zakelijk gebied. De twijfels die ze hebben worden regelmatig geuit en geeft hen een herkenbare persoonlijkheid, maar het blijft oppervlakkig door het hoge tempo waarin alles is beschreven. Wat een leuke en originele twist in het verhaal is, is het werk van Billie als ze in een grote film mag acteren. De mannen spelen een kleinere rol maar zijn over het algemeen, van jong tot oud, leuke en lieve personages en vullen de verhalen van de zussen mooi aan.
Het einde gaat snel en is een stroomversnelling waarin ineens alle losse eindjes moeten worden afgerond. Er worden hierbij kansen gemist om scenes op mooie wijze uit te werken en er zijn een paar vragen die niet worden beantwoord. Daarna sluit het boek af met een epiloog waar Hellberg de tijd nog een keer laat verspringen naar 2019 en we een blik in de toekomst van de belangrijkste personages krijgen vanuit het perspectief van Linda. Met haar begon de 'Hotel Flanagans'-serie en met haar valt het doek.
Dit laatste boek van de serie voldoet helaas niet aan de verwachting die de vorige twee delen hebben opgeroepen. Door te veel drama en matig uitgewerkte, zware thema’s is het lezen ervan een tegenvaller. Met De toekomst van de Flanagans is er een einde gekomen aan een reeks van drie boeken die de lezer over een periode van zeventig jaar meeneemt in de levens van vijf verschillende sterke vrouwen in een veranderende wereld.
Reageer op deze recensie