Lezersrecensie
Een indrukwekkende en avontuurlijke historische roman
De Spaanse Susana Martín Gijón (1981) is auteur en scenarioschrijver. Ze studeerde rechten met als specialisatie internationale betrekkingen en mensenrechten. Het thema onrechtvaardigheid is terug te vinden in haar boeken. Na losse verhalen en hedendaagse politie/misdaadromans, is Dochters van Sevilla haar eerste historische misdaadverhaal. Het is haar ‘meest complexe en ambitieuze literaire project’, zoals ze aangeeft in het nawoord. De Nederlandse vertaling is van Fennie Steenhuis.
Het boek begint met een opmerking vooraf waarin de auteur vertelt dat ze een bundel papieren gedateerd achttiende eeuw heeft gevonden in Cuerva, in het Colegio de Gramáticos - een verlaten gebouw. Het blijkt een getranscribeerd afschrift te zijn van een manuscript van twee eeuwen eerder. Het werd de basis voor dit boek, met veel onderzoek naar historische personages en gebeurtenissen.
Het verhaal start met een voorwoord, dat in eerste instantie los lijkt te staan van het boek, maar wat achteraf de moeite waard is om nogmaals te lezen. Daarna komen we als lezer terecht in het Sevilla van 1562. Gelijk weet de auteur de sfeer te pakken door te beginnen met een executie. De toon is gezet. En weer verspringt de tijd, nu naar 1580 en het werkelijke avontuur begint.
Het boek kent veel personages en de hoofdstukken wisselen constant van perspectief. Hoofdpersonage is Damiana Villenueva, een jonge prostituee die werkt binnen een beschermde muur op het Plaza de la Laguna. Ze is de enige met een donkere huid, niet knap, maar zeer gewild. Damiana heeft een krachtig karakter en doet dit werk om te overleven. Als jong meisje verdween haar beschermer Miguel en leefde ze op straat samen met Carlina. Deze Carlina koos een andere weg om te overleven en werd zuster Catelina in de orde van ongeschoeide karmelietessen. Samen bewaken ze een geheim en zijn daardoor hun leven niet zeker.
Andere hoofdstukken worden verteld vanuit de stuurman Eugenio de Ron en de jongeman Gaspar die inscheept op zijn schip. Ook María de San José, Priorin van het klooster, pater De Léon, handelsman Don Rafael de Zúniga, secretaris Florencio en zelfs een beul komen aan het woord. Martín Gijón zet haar personages levensecht neer en werkt hun persoonlijkheden scherp en realistisch uit. De verschillende gezichtspunten vormen samen een avontuurlijk en spannend verhaal, waarbij de Spaanse inquisitie en het geloof een grote rol spelen.
Alsof de grote hoeveelheid personages en het hoge tempo waarin de gebeurtenissen plaatsvinden nog niet genoeg is, wordt tussendoor de geschiedenis uit de 13e en 14e eeuw van het Mandikavolk beschreven dat een groeiende rijkdom en uitbreiding van land kende. Het volk leefde volgens het Mandé-handfest dat wordt gezien als de eerste verklaring van de rechten van de mens. Hoe deze intermezzo’s in het geheel van het boek passen, wordt aan het einde duidelijk.
Dochters van Sevilla is een bijzondere historische avonturenroman, waarin feit en fictie zijn vermengd. Het dagelijks leven van Sevilla komt in beeld inclusief de soms gruwelijke omstandigheden en gebeurtenissen uit die tijd. Het leven in de haven, op de schepen, in het bordeel en in het klooster komt aan bod. Er wordt gemoord en de zoektocht naar de moordenaar is een onderdeel van het verhaal. Halverwege het boek verandert de setting naar het Vlaggenschip van een konvooi dat de reis over de oceaan maakt. Het is indrukwekkend hoe de auteur de sfeer en omgeving in al deze onderdelen weet te schetsen.
De tijd waarin het speelt is niet voor tere zieltjes. Waar het boek door de cover oogt als een historische feelgoodroman, is het een stuk rauwer dan verwacht. Het laat het leven zien zoals het was, slechte omstandigheden, verschil tussen arm en rijk en martelingen en moorden worden zonder filter beschreven. Het levert een indrukwekkend boek vol geschiedenis op. Dat er aan het einde toch nog een onrealistisch feelgoodrandje te vinden is, doet bijna afbreuk aan de rest van het verhaal.
Met Dochters van Sevilla heeft Susana Martín Gijón een indrukwekkende en avontuurlijke historische roman geschreven die de moeite van het lezen waard is.
Het boek begint met een opmerking vooraf waarin de auteur vertelt dat ze een bundel papieren gedateerd achttiende eeuw heeft gevonden in Cuerva, in het Colegio de Gramáticos - een verlaten gebouw. Het blijkt een getranscribeerd afschrift te zijn van een manuscript van twee eeuwen eerder. Het werd de basis voor dit boek, met veel onderzoek naar historische personages en gebeurtenissen.
Het verhaal start met een voorwoord, dat in eerste instantie los lijkt te staan van het boek, maar wat achteraf de moeite waard is om nogmaals te lezen. Daarna komen we als lezer terecht in het Sevilla van 1562. Gelijk weet de auteur de sfeer te pakken door te beginnen met een executie. De toon is gezet. En weer verspringt de tijd, nu naar 1580 en het werkelijke avontuur begint.
Het boek kent veel personages en de hoofdstukken wisselen constant van perspectief. Hoofdpersonage is Damiana Villenueva, een jonge prostituee die werkt binnen een beschermde muur op het Plaza de la Laguna. Ze is de enige met een donkere huid, niet knap, maar zeer gewild. Damiana heeft een krachtig karakter en doet dit werk om te overleven. Als jong meisje verdween haar beschermer Miguel en leefde ze op straat samen met Carlina. Deze Carlina koos een andere weg om te overleven en werd zuster Catelina in de orde van ongeschoeide karmelietessen. Samen bewaken ze een geheim en zijn daardoor hun leven niet zeker.
Andere hoofdstukken worden verteld vanuit de stuurman Eugenio de Ron en de jongeman Gaspar die inscheept op zijn schip. Ook María de San José, Priorin van het klooster, pater De Léon, handelsman Don Rafael de Zúniga, secretaris Florencio en zelfs een beul komen aan het woord. Martín Gijón zet haar personages levensecht neer en werkt hun persoonlijkheden scherp en realistisch uit. De verschillende gezichtspunten vormen samen een avontuurlijk en spannend verhaal, waarbij de Spaanse inquisitie en het geloof een grote rol spelen.
Alsof de grote hoeveelheid personages en het hoge tempo waarin de gebeurtenissen plaatsvinden nog niet genoeg is, wordt tussendoor de geschiedenis uit de 13e en 14e eeuw van het Mandikavolk beschreven dat een groeiende rijkdom en uitbreiding van land kende. Het volk leefde volgens het Mandé-handfest dat wordt gezien als de eerste verklaring van de rechten van de mens. Hoe deze intermezzo’s in het geheel van het boek passen, wordt aan het einde duidelijk.
Dochters van Sevilla is een bijzondere historische avonturenroman, waarin feit en fictie zijn vermengd. Het dagelijks leven van Sevilla komt in beeld inclusief de soms gruwelijke omstandigheden en gebeurtenissen uit die tijd. Het leven in de haven, op de schepen, in het bordeel en in het klooster komt aan bod. Er wordt gemoord en de zoektocht naar de moordenaar is een onderdeel van het verhaal. Halverwege het boek verandert de setting naar het Vlaggenschip van een konvooi dat de reis over de oceaan maakt. Het is indrukwekkend hoe de auteur de sfeer en omgeving in al deze onderdelen weet te schetsen.
De tijd waarin het speelt is niet voor tere zieltjes. Waar het boek door de cover oogt als een historische feelgoodroman, is het een stuk rauwer dan verwacht. Het laat het leven zien zoals het was, slechte omstandigheden, verschil tussen arm en rijk en martelingen en moorden worden zonder filter beschreven. Het levert een indrukwekkend boek vol geschiedenis op. Dat er aan het einde toch nog een onrealistisch feelgoodrandje te vinden is, doet bijna afbreuk aan de rest van het verhaal.
Met Dochters van Sevilla heeft Susana Martín Gijón een indrukwekkende en avontuurlijke historische roman geschreven die de moeite van het lezen waard is.
1
Reageer op deze recensie