Feelgoodroman met een taboedoorbrekend thema

Marieke Scheers 03 september 2024 Hebban Recensent

De Nederlandse Jackie van Laren is auteur van vlotte, hedendaagse feelgoodromans. In haar nieuwste boek reizen we als lezer af naar het Schotse Shetland.

'Bovenal is het een mooi en lief verhaal, dat prettig leest en waarin heftige persoonlijke thema's zijn verwerkt die nergens te zwaar worden.' – recensent Marieke

In Een goed hart werkt Floor, samen met vriendin Nova, gedurende de zomermaanden als begeleidster van veertiendaagse groepsfietstochten in de prachtige robuuste natuur van Shetland. Voor Floor is het precies wat ze nodig heeft, nadat ze haar ex Mark uit haar huis en haar leven heeft gezet, omdat hij haar had bedrogen. Door een afzegging van een complete groep, een verliefde Nova en de heftige storm Henry, zit ze plotseling twee weken lang opgescheept met de norse, 'onherbergzame' campingeigenaar Niven MacCorquodale.

Niven is een norse Schot die zich na een heftig leven heeft teruggetrokken in een kasteelruïne met minicamping. Het kasteel is hij eigenhandig aan het renoveren en heropbouwen. Hij kan er prima wonen, tot storm Henry voorbijraast en er grote schade aanricht. Tegelijkertijd heeft hij te maken met een onverwachte logé die in zijn ruime keuken bivakkeert, waardoor hij gedwongen is om zijn sociale vaardigheden op te poetsen. En daarbij maakt die logé een hoop bij hem los.

De uitwerking van de personages is, net als in Van Larens vorige boeken, compleet. Door constant mee te kijken met het doen en laten van Floor en haar gedachten mee te beleven, wordt snel en goed duidelijk hoe deze jonge vrouw in elkaar zit. Floor heeft een ingrijpende keuze moeten maken en die is van grote invloed op haar leven van nu. Het maakt dat ze onzeker is over zichzelf. Wat het precies is, wordt gedurende het verhaal duidelijk en Van Laren weet het overtuigend te verweven met het personage van Floor. Daarnaast leer je Niven kennen door de ogen van Floor en ontdek je samen met haar wat een geweldig mens hij is.

'Want dat is hij. Een natuurman, en dat verweerde van hem dat ik eerst interpreteerde als ingrediënt van zijn ontoegankelijkheid, kan ik nu alleen nog maar zien als onderdeel van zijn bizarre aantrekkelijkheid.'

Een goed hart is een bijzonder verhaal door de interactie tussen Floor en Niven. Ze zijn onverwacht op elkaar aangewezen en je voelt de aantrekkingskracht tussen deze twee mensen groeien. Daarnaast zijn er twijfels die ze hebben over zichzelf, wat geloofwaardig is uitgewerkt. Bovenal is het een mooi en lief verhaal, dat prettig leest en waarin heftige persoonlijke thema's zijn verwerkt die nergens te zwaar worden. Floors verhaal is respectvol beschreven en taboedoorbrekend.

Naast Floor en Niven zijn er twee belangrijke personages. Nova, de beste vriendin van Floor, heeft niks te klagen wat mannen betreft, maar kiest altijd de verkeerde. Daarbij is ze altijd onderweg naar een volgend avontuur. Al is haar rol kleiner dan die van Floor, ze drukt een belangrijke stempel op het verhaal en maakt net zo goed een grote ontwikkeling door. Het andere personage dat onmisbaar is in dit verhaal is Ailsa, een vriendin van Niven die een spin in het web is van hun kleine gemeenschap. Zij luistert en adviseert, en is er als vriendin voor eenieder die dat nodig heeft. Zij is echt geweldig, je zou willen dat ze bij jou in de buurt woonde.

Het boek heeft geen hoofdstukindeling, maar is in vieren opgedeeld. Daardoor is het een verhaal waar je door wilt blijven lezen, maar het is tegelijkertijd een slowread. Persoonlijke ontdekkingen en ontwikkeling krijgen de ruimte en leiden tot heftige emoties. Dialogen vormen een belangrijk onderdeel. Deze zijn goed beschreven, zijn realistisch en geven veel informatie, maar ze zijn vooral herkenbaar als gesprekken die je zelf in het dagelijks leven zou kunnen voeren. Ook ontbreekt de humor niet, die alles net wat luchtiger weet te maken.

Een goed hart is een prettig leesbaar boek vol mooie personages, met een taboedoorbrekend thema dat onvermijdelijk emoties opwekt. Mede door de bijzondere setting van het Schotse Shetland is het een heerlijke roman om te lezen.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een jong boek' en 'Lees een kwetsbaar boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van Marieke Scheers