Roman met bijzondere na-oorlogse geschiedenis

Marieke Scheers 10 juli 2024 Hebban Recensent
De Franse auteur Claire Deya debuteerde met haar boek Nadagen en won er een prijs mee. Het boek werd vertaald naar het Nederlands door Nicolet de Jong

Nadagen is een roman die speelt in Frankrijk in de periode na de oorlog. De oorlog is officieel voorbij, maar er is nog veel oorlog in het land en in de mensen. Deze roman beschrijft de mensen die nu in een plaatsje aan de kust hun leven opnieuw moeten inrichten. Hun leven aan de kust staat in het teken van het mijnenvrij maken van de stranden.

De keuze van het thema over mijnenruimen in het eerste jaar na de Tweede Wereldoorlog is bijzonder. Het geeft een blik op een stuk geschiedenis wat we niet goed kennen. Tijdens de oorlog plaatste Duitsland over de hele Noordzeekust mijnen op de stranden. Na de oorlog moesten die worden opgegraven en onklaar gemaakt. In Frankrijk werden er, naast Franse vrijwilligers, Duitse krijgsgevangenen ingezet. Tegen regels in, door buigen van die regels kon dat gebeuren. Het leverde spanningen op doordat vijanden zij aan zij een levensgevaarlijke klus moesten klaren.

Binnen dit gegeven heeft Deya stem gegeven aan de personen, die direct of indirect te maken hadden met het ruimen van mijnen. Leider Fabian die de taak had om de geselecteerde Fransen en Duitsers veilig samen te laten werken. De Franse Vincent die met een geheime agenda aansluit bij de groep van Fabian. De Duitse Lukas draagt geheimen met zich mee en heeft als doel om te vluchten zodat het kan.

Het perspectief van het verhaal wisselt constant in naamloze hoofdstukken, zodat we als lezer meekijken in de verschillende personages en zien hoe en waarom ze bepaalde keuzes maken. Het boek is prettig geschreven en leest vlot.

Een tweede verhaallijn die er doorheen is gevlochten is die van Saskia, een Joodse jonge vrouw die de kampen heeft overleefd, maar alleen in teruggekomen. Dan blijkt haar ouderlijke woning te zijn ingenomen door anderen en moet ze knokken voor haar rechten. De oorlog mag dan voorbij zijn, de angsten zitten nog diep en de gevolgen zijn groot. Het verhaal van Saskia is gebaseerd op ware gebeurtenissen en is daarom waardevol om te lezen, maar is een beetje vreemde keuze. Het lijkt niet helemaal goed in het boek over het ruimen van mijnen te passen.

Deya weet op het einde alle verhaallijnen wel samen te laten komen. Ze maakt daarbij wel gebruik van toevalligheden die de losse eindjes mooi afsluiten, maar niet geheel overtuigen.

Nadagen is een bijzondere roman met een stuk oorlogsgeschiedenis dat door dit verhaal de nodige aandacht krijgt.

Meer recensies van Marieke Scheers