Avontuurlijk tweede deel

Marieke Scheers 04 oktober 2024 Hebban Recensent

De Duitse auteur Sarah Lark, het pseudoniem van Christiane Gohl, schrijft historische romans waarin ze fictie met feiten combineert en kiest voor sterke vrouwen in de hoofdrol. Vriendinnen voor het leven, in de vertaling van Corry van Bree, is het tweede boek in de 'Ivy'-serie en heeft Kenia aan het begin van de 20e eeuw als setting. Het verhaal van Ivy en haar man gaat verder waar het in het eerste deel ophield en het is aan te raden om eerst Dochters van twee werelden te lezen.

'Hoewel het een geromantiseerde versie is van het leven in die tijd, kan de schrijfster niet om de misstanden heen die toen plaatsvonden.' – recensent Marieke

Er zijn vijf jaar voorbij gegaan op Edgecumbe Farm. Het organiseren van fotosafari’s is een groot succes en het bedrijf floreert. Maar het geluk wordt ruw verstoord als familie van Ivy’s overleden eerste man Adrian onaangekondigd op de stoep staat en vindt dat zij recht hebben op het bedrijf. Helaas staat de rechter niet aan de kant van Ivy en haar Afrikaanse man. Ze moeten hun huis verlaten, wat leidt tot armoede en omzwervingen en de constante angst dat hun geadopteerde albino dochter Hope iets zal worden aangedaan. Het is voor Ivy en Selene een moeilijke periode, maar ze zijn strijdlustig en geven niet op.

De tweede verhaallijn speelt rondom de Indiase Ranjana, die samen met haar Keniase metgezel Naeku en het luipaard Desna uit India vlucht na de dood van de Maharadja. Zij komt uiteindelijk terecht op Edgecumbe Farm als vrouw van Lennox Edgecumbe en wordt gastvrouw van het resort. Lennox is een slechte bedrijfsleider en het bedrijf glijdt af. De hulp van Ivy is nodig, waardoor zij en Selene terugkeren en voor een laatste beproeving komen te staan.

Lark heeft een meeslepend en avontuurlijk verhaal geschreven met sterke vrouwen in de hoofdrol. Ivy is, net als in het eerste boek, een onafhankelijke vrouw die in een door mannen gedomineerde wereld haar eigen weg kiest. Ranjana komt vanuit een andere cultuur en kan zich moeilijk aanpassen aan het leven op Edgecumbe Farm. Haar twijfels, angsten en onzekerheden zijn goed uitgewerkt en je voelt met haar mee. Naeku, een Kikuyu vrouw die al jong haar dorp en familie achterliet om naar India te gaan, is de steun en toeverlaat van Ranjana en een bijzondere, sterke vrouw. Ze krijgen allen met moeilijkheden te maken, maar geven niet op.

Lark verwerkt waargebeurde feiten in haar roman, wat een realistisch beeld geeft van hoe het leven moet zijn geweest in Kenia in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Zo beschrijft ze de heftige jacht en opvang van dieren die voor dierentuinen en circussen zijn bestemd. Ook krijgt de Happy Valley-set, een groep rijke en verveelde mensen die losbandige feesten organiseerden vol drank, drugs en seks, een plek in het boek. En via het personage Ranjana, komen we iets te weten over de Indiase cultuur rondom weduweverbranding, die door de Engelse kolonisten werd verboden.

De roman leest vlot door de prettige manier van schrijven. De opbouw van het verhaal is chronologisch en de omschrijvingen van de schoonheid van Afrikaanse natuur, de wilde dieren, het resort, de missiepost en het dorp van de Kikuyu is zo goed dat alles tot leven komt tijdens het lezen. Je leeft als lezer mee met de personages tot de spannende ontknoping aan het einde.

Hoewel het een geromantiseerde versie is van het leven in die tijd, kan de schrijfster niet om de misstanden heen die toen plaatsvonden. Zo is de denigrerende manier waarop de kolonisten de Afrikaanse mensen behandelden terug te vinden in een aantal van haar personages. In het nawoord licht de auteur toe:

'Dit taalgebruik maakt de houding van deze personages ten opzichte van andere etniciteiten duidelijk. We kunnen niet veranderen hoe onze voorouders over diversiteit dachten, maar we kunnen vandaag en in de toekomst elke vorm van discriminatie bestrijden. De authentieke weergave van hoe het was, kan worden beschouwd als een waarschuwing: zo mag het nooit meer worden.'

Met Vriendinnen voor het leven heeft Lark een indrukwekkende historische roman geschreven waarin vriendschap, liefde voor dieren, discriminatie, feit en fictie tot een meeslepend en avontuurlijk verhaal zijn verwerkt.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een ver boek' en 'Lees een heet boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van Marieke Scheers