Prima vervolg deel

marieker 04 april 2023
In dit tweede deel over de zeepziederij maken we een sprong in de tijd. Hanna, Henriëtte en Sophie zijn een stuk ouder geworden en we maken kennis met een nieuwe generatie, die van hun kinderen.

Je leest voornamelijk over Helen en haar man Anton. Anton is de nieuwe generatie van de zeepziederij en hij probeert deze op jonge leeftijd al voort te zetten met de steun van zijn ouders. Als er een grote brand uitbreekt in de zeepziederij ziet de familie hun dromen vervliegen. Gelukkig wordt hij geholpen door Helen. Ze trouwen en worden beiden directeur en directrice van het bedrijf. Hierdoor kunnen ze de grootste wens van Anton zijn ouders in laten gaan en een grote zeepziederij fabriek bouwen. Het bedrijf begint te floreren, maar floreert hun huwelijk ook?

Door de tijdswissel in het boek lees je in het verleden over Henriëtte en hoe het met haar is vergaan na dat zij de stad is uitgegaan en niets meer van zich liet horen.

De twee verhaallijnen zijn mooi in elkaar verweven en het verhaal van het verleden werkt naar het heden toe. In dit deel gaat het meer over de levens van de personen dan de zeepziederij op zich. De personages zijn goed uitgewerkt en de nieuwe generatie leer je op een mooie manier kennen. Wel vind ik het eerste deel mooier en dat deze sterker is neergezet dan het tweede deel. Ik had meer over het bedrijf willen lezen. Al met al heeft Farina eden weer een mooie roman geschreven.

Meer recensies van marieker