Ontzettend prachtig en aangrijpend

marieker 27 juni 2024
In dit boek leren we Cussy Carter kennen. Een 19 jarig meisje en één van de laatste blauwe mensen in Kentucky.

Ze woont samen met haar vader in de bergen van Kentucky. Haar vader werkt in de mijnen en Cussy doet wat ze het liefst doet namelijk; boeken rondbrengen bij de mensen in de bergen. Het is zwaar werk en soms zijn het barre paden die ze moet begaan met haar geliefde paard Junia, maar als ze de blije gezichten ziet van de bergbewoners die het niet breed hebben maakt dit haar dag weer goed.

Haar vader wil haar goed verzorgd achter laten en nodigt kandidaten uit doormiddel van een lamp op te hangen in de avond zodat zij weten dat Cussy een vrijgezellen vrouw is. Als na de zoveelste poging Cussy uiteindelijk trouwt is dit maar van korte duur. Haar al oudere echtgenoot overlijdt en ze komt weer thuis wonen bij haar vader. Ze pakt het werk bij de Packhorse Librerians weer op en geniet hier zichtbaar ondanks de afkeurende blikken van de mensen in de stad bij het zien van haar blauwe kleur en sommige bergbewoners.

Zal Cussy geaccepteerd kunnen worden in de gemeenschap ondanks haar huidskleur? En zal ze ooit haar ware liefde kunnen vinden? Of zal ze voor altijd alleen achterblijven als een blauwe?

Wat een ontzettend prachtig boek heeft Kim Michele Richardson geschreven. Een boek die je voor altijd bij blijft. En een boek waar ik ook van heb geleerd, want ik wist niet eens dat er blauwe mensen bestonden vroeger. Het verhaal van Cussy raakt je diep bij het lezen van dit boek want wat een sterke jonge vrouw is zij. Ook de verhalen van de bergbewoners zijn soms hartverscheurend en hebben een mooie plaats gekregen in dit verhaal.

De laatste libelle is een prachtig, ontroerend, maar ook een liefdevol verhaal over de blauwe mensen en hoe zij soms gediscrimineerd werden. Een jonge vrouw opzoek naar haar plaats in de samenleving.

Bedankt @kokboekencentrum.romans dat ik deze historische roman als recensie-exemplaar mocht ontvangen!

Meer recensies van marieker