Indrukwekkend verhaal!

marieker 09 juli 2024
Dit is mijn eerste kennismaking met Roberta Rich en wat schrijft ze prachtig!

In dit verhaal leer je Giddy kennen een jonge vrouw als vijfjarig meisje een pogrom heeft meegemaakt in haar dorp die werd aangevallen door de Kozakken. Door zich schuil te houden in de karkas van een dier heeft zij het gelukkig overleefd. Samen met haar ouders verhuisd ze naar Amerika en haar moeder bevalt daar van haar broertje.

In 1939 is ze al een jong volwassene en werkt als sigarettenmeisje in een club. Ze ontmoet daar Carter van der Zalm die hoofdcommissaris blijkt te zijn. Als ze op een dag één van de Kozakken herkent op straat besluit ze ermee naar Carter toe te gaan, ook al kent ze man niet zo heel goed en is het een groot risico om het hem te vertellen. Als blijkt dat Carter opzoek is naar dezelfde Kozak voor daden die hij heeft gepleegd in Amerika besluiten zowel Giddy als Carter samen te werken om de Kozak op te sporen.

Maar wie is er in deze hele zaak eigenlijk te vertrouwen? Waar is haar zusje gebleven en waarom praten haar ouders er niet over? En waarom heeft haar moeder haar vader het huis uitgezet? En dan is er nog de relatie tussen haar moeder en broertje? Zoveel zorgen kent Giddy eigenlijk en dit zijn ze nog niet eens allemaal!

Één ding is zeker deze roman heeft zoveel vragen dat je alleen maar verder wilt lezen en opzoek gaat naar de antwoorden. Het boek leest vlot weg ondanks dat er dosis spanning in zit. Thema's zoals; verraad, leugens en wantrouwen bevat het ook nuchterheid vanuit Giddy waardoor je diep respect krijgt voor haar en wat ze allemaal al mee heeft gemaakt in haar leven. Roberta Rich heeft met deze historische roman een ijzersterk verhaal neergezet over een jonge, nieuwsgierige, slimme vrouw.

Dit boek is een aanrader om te lezen mocht je voor wat spanning zoeken in een boek.

Bedankt @uitgeverijmozaiek voor dit prachtige recensie-exemplaar. Ik heb ontzettend genoten van dit boek en ik ben weer een schrijfsters rijker met prachtige verhalen.

Meer recensies van marieker