Prachtige en ontroerende roman

marieker 14 juni 2024
In Zij die achterbleef leren we Jasmine Yang kennen. Ze is gevlucht van haar geweldadige man en is illegaal in Amerika aangekomen om haar afgestaane dochtertje te vinden in New York vanwege de eenkindpolitiek in China.

Jasmine heeft ontdekt dat haar echtgenoot tegen haar gelogen heeft over de dood van hun dochtertje en wil alles op alles zetten om haar geliefde kind te vinden. Om zich staande te houden heeft ze een illegaal baantje als cocktailserveerster in een stripclub om zo haar betaling te kunnen voldoen aan de Slangenkoppen die haar overtocht hebben voorgeschoten om naar Amerika te kunnen gaan.

Naast Jamine leren we ook Rebecca kennen. Ze is getrouwd, heeft een dochtertje genaamd Fifi, die ze geadopteerd hebben uit China en ze heeft een glansrijke carrière. Kortom het ontbreekt Rebecca aan niets. Ze hebben een Chinese nanny ingehuurd zodat Fifi de Chinese taal kan spreken en Rebecca balans kan vinden tussen werk en privé.

Als er een schandaal komt die de carrière van Rebecca in gevaar brengt blijkt er bijna niet meer over te zijn van de eens zo sprankelende carrière vrouw. Daarbij brengt het niet alleen haar carrière in gevaar, maar ook haar huwelijk. Want wat houdt haar echtgenoot voor haar achter? En waarom gedraagt hun nanny zich zo raar?

Het is mijn eerste kennismaking met Jean Kwok en wat kan ze prachtig schrijven! Het is een intrigerende en meeslepende roman. Thema's zoals de eenkindpolitiek, het vinden van je geliefde, moederschap en carrière status komen aan bod. Sommige hiervan zijn best heftige thema's en dit kan ook de realiteit zijn in het dagelijks leven. Deze roman zet je wel even aan het denken en in wat voor een vrijheid wij leven wat betreft het kunnen krijgen van kinderen.

Jean Kwok heeft een levendige en vlotte schrijfstijl waardoor je in het verhaal gezogen wordt, want je wilt graag weten hoe het afloopt met hier en daar plotwendingen. De twee verhaallijnen komen aan het einde mooi bij elkaar en je begrijpt beide vrouwen steeds beter.

Bedankt @boekerij voor dit prachtige recensie-exemplaar en dat ik kennis mocht maken met deze prachtige auteur!

Meer recensies van marieker