Kwetsbaar en intens

Marielle 25 juni 2024
Dit boek heb ik mogen lezen als deelnemer aan de lezersjury van de Hebban Debuutprijs.

- Tijdens het lezen van het boek heb ik mij diverse malen afgevraagd hoe het kan dat dit het debuut is van Maud Vanhauwaert. Het is een prachtig, indringend, benauwend en zeer poëtisch boek; rijk taalgebruik, mooie metaforen en zo intens geschreven. De Vlaamse taal is in zijn geheel wat rijker, voller en indringender dan de Nederlandse. De gedichten die in het boek zijn opgenomen vormen ook een meerwaarde.
- De toxische relatie die de volwassen, 42e jarige slavist en vertaalster May heeft met de 17-jarige Aline is nogal afwijkend en opmerkelijk. May verdwijnt in de klauwen van Aline; is zij dwingend, wellicht suïcidaal en hulpbehoevend of alleen maar aandachtvragend en maakt ze misbruik van May door met haar een wreed spel te spelen? En met wie kan May over haar relatie met dit kwetsbare meisje praten?
- De personnages komen echt tot leven, ze krijgen een gezicht en blijven geen vreemden. Ook de partner van May, Lou, heeft een mooie rol in het verhaal en wekt sympathie op.

“En misschien voelde zij al vanaf het begin dat de schaduw van Aline te lang was voor mij; dat die schaduw zich strekte tot een nauwe doodlopende straat waaruit ik niet zou kunnen ontsnappen.”

Meer recensies van Marielle