Historische roman over mijnopruiming en het hervinden van liefde na WOII

MarieMaartje 09 juli 2024
Nadagen van Claire Deya is een boek dat makkelijk leest, maar soms (in het begin) verwarrend kan zijn door de vele wisselingen van personages en perspectieven. De taal is soms moeilijk en sommige woorden lijken niet te passen bij de historische tijd waarin het verhaal speelt.

Het boek geeft interessante informatie over de geschiedenis van Frankrijk na de oorlog, vooral over het mijnenruimen. Dit is een onderwerp waar niet vaak over wordt geschreven en het was leerzaam om te lezen hoe belangrijk deze taak was.

Mijn verwachtingen over het boek kwamen niet helemaal uit. Door de tekst op de achterkant lijkt het boek te gaan over de zoektocht van Vincent naar Arianne. Uiteraard is dit verweven in het verhaal, maar naast dit verhaal lopen er nog 3 andere verhaallijnen. Hoewel het boek een prijs heeft gewonnen, vond ik dat het soms aan diepgang en emotie ontbrak.

Al met al biedt "Nadagen" een interessant kijkje in de geschiedenis en boeiende personages, maar mist het soms de emotionele diepgang die het verhaal sterker had kunnen maken.

Meer recensies van MarieMaartje