Krachtige vrouwen

marije-freriks 08 december 2023
Voor een fysieke leeskring heb ik het boek gelezen: de heks van Limbricht. Ik was op de hoogte van de vervolging van heksen in het verre verleden, echter ik wist niet zoveel dan Susan Smit het in detail heeft beschreven.
Zij heeft een indrukwekkend boek neergezet, vanaf het begin tot het eind. Ik kon het moeilijk aan de kant leggen. Veel bewondering heb ik voor Entgen, die in mijn optiek haar tijd ver vooruit was. Zij had een eigen mening, was verbaal sterk en ging haar eigen gang ondanks de sociale druk vanuit de omgeving. Bijzonder is ook wel dat haar echtgenoot Jacob de zorg van hun dochter Grietchen op zich neemt, in een draagzak gaat het kind mee het akker op, zodat Entgen tijd heeft voor andere zaken. Het moederschap geeft haar te weinig levensinvulling. Entgen blijft zichzelf steeds trouw en gaat ook tijdens de martelingen niet overstag. Ik las in een recensie dat Smit een betekenisvolle lijn zou trekken naar vrouwen met een eigen mening en hun kop boven het maaiveld uitsteken in de hedendaagse tijd Gaat het boek over heksenvervolging of vrouwenvervolging? Je leest weinig over mannen die bijvoorbeeld verbrand worden. Ik denk ook nu dat het de vrouwen die een eigen mening hebben dit niet altijd in dank wordt afgenomen en wellicht de heksen uit het verleden waren. Geert Wilders zou eind juni Sigred Kaag voor heks hebben uitgemaakt en gelukkig wel hiervoor zijn excuses hebben aangeboden
Diep treurig is het te noemen de macht van de kerk, die het geloof gebruikt om de bevolking onder druk te zetten en angst aan te jagen. Heksen zijn een bedreiging voor het christelijk geloof, het waren over het algemeen vrijgevochten en autonome vrouwen en niet volgzaam en godsvruchtig. Ook de macht van de heersende adel hield de gemeenschap klein. De mensen moesten veel tienden afdragen van de oogstopbrengst waardoor ze weinig voor zichzelf overhielden met het gevolg dat ze een armoedig en hongerig bestaan moesten leiden..
Beide grootmachten zijn gelukkig verdwenen

Ik heb genoten van het boek, mooi gedetailleerd en beeldend geschreven . De beschrijvingen van de natuur en de vele planten die bij naam worden benoemd waren voor mij herkenbaar. Kruiden die ook nu vaker nog gebruikt worden.
Uit het nawoord en verantwoording blijkt dat Smit zorgvuldig bronnenonderzoek heeft gedaan en het verhaal op waarheid is gebaseerd.
Het boek nodigt mij uit om het kasteel Limbricht en omgeving eens te bezoeken

Meer recensies van marije-freriks