Lezersrecensie
hoe een matig auteur wordt gecultiveerd tot bestsellerauteur
Yellowface werd als eerste van R.F. Kuangs boeken naar het Nederlands vertaald. Bijzonder, want haar eerdere boeken (de driedelige serie Poppy War en standalone Babel) werden al heel goed ontvangen. Met Yellowface sloeg ze wel een ander pad in, Poppy War en Babel vallen veel meer in het genre SF & Fantasy terwijl Yellowface is ingedeeld in de categorie literatuur. Wat de boeken gemeen hebben is dat ze stuk voor stuk jong-volwassenen zullen aanspreken.
In Yellowface lezen we over June, een auteur wiens debuut niet bepaald een succes werd en met lede ogen aanschouwt hoe haar collega Athena het ene na het andere succes boekt tot en met filmdeals aan toe! Maar dan slaat het noodlot toe: Athena sterft in gezelschap van June en June ziet haar kans schoon om het laatste manuscript van Athena in haar tas te steken voor iemand anders het ziet. Ze herschrijft het manuscript en ze sluit een fantastische deal met een uitgeverij. Niets zal meer hetzelfde zijn en wat er ook gebeurt, June kan niet meer terug.
De titel Yellowface slaat op de toe-eigening van Aziatische kenmerken door niet Aziatische personen. June is niet van Aziatische afkomst, maar keuzes die zij en haar uitgeverij maken laten het wel zo doen voorkomen waardoor menig lezer op het verkeerde been gezet wordt. June schrijft als blanke heteroseksuele (?) goed opgeleide vrouw over China tijdens de eerste wereldoorlog. Dat gegeven bovenop het feit dat ze feitelijk (of niet?) plagiaat pleegt stemt de lezer tot nadenken, tot heel veel nadenken, zelfs nadat het boek dichtgeslagen is suddert het nog na want er is maar weinig wit of zwart en heel veel grijs (niet geel).
We volgen het verhaal vanuit het perspectief van June. De schrijfstijl is eigentijds, eenvoudig en allerminst soepel waardoor het toch niet altijd makkelijk wegleest maar dat is knap en irritant tegelijk. Het is goed voor te stellen waarom Junes debuut geen succes werd. Haar schrijfstijl, haar naïviteit en haar beïnvloedbaarheid zijn geen succesfactoren zou je denken.
De rol van auteur, uitgever, social media, influencers en marketeers komt ruimschoots aan bod. De lezer ontdekt hoe een auteur en haar boek worden gemaakt. Het succes is niet perse te danken aan de inhoud maar wordt gecultiveerd om vervolgens ook om zeep te worden geholpen. Het geeft een bijzondere inkijk en kan tot nadenken stemmen over het boek (Yellowface) zelf dat op z'n minst een TikTok-hype genoemd mag worden. Of dat terecht is? Dat mag de lezer helemaal zelf bepalen.
Wat is echt en wat is nep? Wat zou jij doen in Junes plaats? Je zou daarover kunnen nadenken, maar je kan ook achteroverleunen en gewoon genieten van een vlot boek.
In Yellowface lezen we over June, een auteur wiens debuut niet bepaald een succes werd en met lede ogen aanschouwt hoe haar collega Athena het ene na het andere succes boekt tot en met filmdeals aan toe! Maar dan slaat het noodlot toe: Athena sterft in gezelschap van June en June ziet haar kans schoon om het laatste manuscript van Athena in haar tas te steken voor iemand anders het ziet. Ze herschrijft het manuscript en ze sluit een fantastische deal met een uitgeverij. Niets zal meer hetzelfde zijn en wat er ook gebeurt, June kan niet meer terug.
De titel Yellowface slaat op de toe-eigening van Aziatische kenmerken door niet Aziatische personen. June is niet van Aziatische afkomst, maar keuzes die zij en haar uitgeverij maken laten het wel zo doen voorkomen waardoor menig lezer op het verkeerde been gezet wordt. June schrijft als blanke heteroseksuele (?) goed opgeleide vrouw over China tijdens de eerste wereldoorlog. Dat gegeven bovenop het feit dat ze feitelijk (of niet?) plagiaat pleegt stemt de lezer tot nadenken, tot heel veel nadenken, zelfs nadat het boek dichtgeslagen is suddert het nog na want er is maar weinig wit of zwart en heel veel grijs (niet geel).
We volgen het verhaal vanuit het perspectief van June. De schrijfstijl is eigentijds, eenvoudig en allerminst soepel waardoor het toch niet altijd makkelijk wegleest maar dat is knap en irritant tegelijk. Het is goed voor te stellen waarom Junes debuut geen succes werd. Haar schrijfstijl, haar naïviteit en haar beïnvloedbaarheid zijn geen succesfactoren zou je denken.
De rol van auteur, uitgever, social media, influencers en marketeers komt ruimschoots aan bod. De lezer ontdekt hoe een auteur en haar boek worden gemaakt. Het succes is niet perse te danken aan de inhoud maar wordt gecultiveerd om vervolgens ook om zeep te worden geholpen. Het geeft een bijzondere inkijk en kan tot nadenken stemmen over het boek (Yellowface) zelf dat op z'n minst een TikTok-hype genoemd mag worden. Of dat terecht is? Dat mag de lezer helemaal zelf bepalen.
Wat is echt en wat is nep? Wat zou jij doen in Junes plaats? Je zou daarover kunnen nadenken, maar je kan ook achteroverleunen en gewoon genieten van een vlot boek.
3
Reageer op deze recensie