Een 'loodzware' feelgood.

marijke 16 september 2024
Turbulentie - Mariette Middelbeek
Een ‘loodzware’ feelgood.
Turbulentie gaat letterlijk en figuurlijk over onstuimige, chaotische en zware tijden bij de hoofdpersonen Sara en haar zus Anouk.
Sara heeft een geweldige baan als stewardess, ze vliegt op exotische bestemmingen, ze beleeft avontuurtjes tussen stewardessen en piloten en is daar heel content over. Ondertussen traint ze consequent om haar mooie figuurtje te behouden.
Haar zus Anouk heeft samen met haar zoontje Max een minder turbulent leven. Zij voedt haar zoon alleen op. Vader is helemaal uit beeld.
Alhoewel minder turbulent… dat verandert als Anouk een knobbeltje voelt en naar het ziekenhuis wordt verwezen voor een mammografie.
Einde rust voor zowel Anouk als Sara. Anouk moet geopereerd worden en verschillende behandelingen ondergaan… Wie zorgt er dan voor Max? Anouk vraagt Sara. Maar daar heb ik geen tijd voor… vluchten ruilen wil ik niet en ik hoef het niet eens te vragen, het wordt toch niet ingewilligd.
Sara beleeft een hele strijd met zichzelf… het fijne leventje loslaten? Maar ik kan mijn enige zus niet teleurstellen… moeder inschakelen, die wordt er niet jonger op… Uiteindelijk neemt ze een beslissing.
Als Anouk vecht voor haar leven, gaat Sara proberen haar verantwoordelijkheid tov Max te nemen. Langzaam aan zie je Sara veranderen, langzaam aan zie je dat zij Max mist op haar lange vluchten..
Op een prachtige wijze beschrijft Middelbeek de strijd die beide hoofdpersonen voeren tegen ‘het lot’.
De afloop is heel duidelijk, maar deze roman wordt zo gevoelig geschreven dat dat absoluut niet belangrijk is.
Literair is het 2 sterren, maar dat wordt volledig goed gemaakt, qua emotie is het 4 sterren.

Meer recensies van marijke