Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Op de breuklijnen van proza en poëzie ontstaan pareltjes.

marijke 04 augustus 2024
Veerman - Dietske Geerlings
Op de breuklijnen van proza en poëzie ontstaan pareltjes.
De romans en novelles van Dietske Geerlings weten mij altijd te boeien. Haar nieuwste roman Veerman maakt het weer waar. Haar novelles stimuleren me tot ‘verstild’ lezen, tot close slow reading.
In deze roman staan familierelaties centraal, maar omdat het steeds wordt verteld vanuit het ik-perspectief, heb je niet direct in de gaten wie er spreekt, vanuit welk perspectief je het verhaal leest. De relaties worden bijna cryptisch weergegeven. Dat betekent dat je al lezend denkt: door wiens, wier ogen kijk ik.
Waar is het patroon dat ik moet volgen?

In de proloog vertelt het ik-personage dat ze de ‘fair isle’- breisteek van haar moeder leerde. Een moeilijke techniek waarbij de steken vernuftig in elkaar gedraaid worden tot ingewikkelde patronen en vormen.
Deze roman lijkt die techniek te volgen. De verhaallijnen gaan, zoals de steken, om elkaar draaien. Ze zijn niet altijd duidelijk, zoals bij het breien het patroon niet meteen te zien is. Maar als het patroon ontspoort, moet het worden uitgehaald… als je de relaties niet door hebt bij het lezen, ga terug, overdenk wat je hebt gelezen tot het patroon weer helder is.
“… Jij draagt mijn vestje, mama’s vestje, jouw vestje… jij draagt de kleine ontsporingen die er door mij zijn ingeslopen mijn kleine lieveling, je draagt ze met verve, je draagt ze hartstochtelijk…” (p.12)
Fie, de hoofdpersoon is op zoek naar haar roots. Waar is zij door gevormd? Heeft zij de aard van haar moeder? Waar werd haar moeder door gevormd?
Mijn moeder ‘mijn eenzame Mamarots’. Heeft het eiland, waar zij woonde, haar ‘uitgebeend en hard’ gemaakt?
Antwoorden wil Fie zoeken op het Schotse eiland waar haar moeder opgroeide. Zeker nadat ze de sleutel van haar overleden moeder heeft gevonden. De sleutel van haar kasteel op haar eiland.
“…toen ik de sleutel vond voelde ik een leegte diep van binnen, een uitsparing in die overvolle ruimte van mijn gedachten en gevoelens… een kier waar ik door heen kan gluren, maar ik kan er niet echt bij… kan ik met die sleutel de verborgen ruimte openen…”(p.16)
Veerman, wil je me naar het eiland van Ferelith, mijn moeder, brengen? De veerman Abbalach weet, ziet direct wie er voor hem staat. Hij is te oud en te slecht ter been, Callum brengt haar. “Kom je voor de doden of voor jezelf?” Fie vraagt of dat wat uitmaakt voor de prijs?

De Griekse God van de Dood was ‘veerman’ die overledenen naar de wereld van de doden bracht. Waar wil Fie naar toe, wil ze naar haar ‘dode’ moeder?
Fie heeft geen enkele kennis over het eiland van haar moeder, over namen of het verleden van haar ouders… Hoe moet zij die puzzel oplossen? Hoe moet zij dit water van ‘niet-weten’ oversteken?
Tijdens de flashbacks worden brokjes informatie terloops vermeld. Per perspectief wisseling vlechten heden en verleden zich door elkaar, geven kleine deeltjes van het patroon weer, vormen zo een fair isle-patroon.
“… ik ben afgedwaald in de ruige archipel van mijn onderbewustzijn, waar ik het verleden van mijn voorouders kan betreden…”(p.39)
Fie zit op het verkeerde eiland, de sleutel past niet. dan begint ze te filosoferen.
”… Ik ben mijn moeder in het diepst van mijn cellen,
ik ben mijn vader die ik nooit gevonden heb
ik ben mijn grootvader en mijn grootmoeder
en hij, de veerman brengt ons samen
in het water waaruit ik ooit geboren ben…”(p.51)
Teksten die mij doen denken aan Kloos en Perk. Deze roman laat zich lezen als een poëtische tekst. Er staan beeldende vergelijkingen in, unieke zinnen, tedere beschrijvingen.
In de nacht loopt Fie graag bij maanlicht. De maan die introspectie en reflectie symboliseert. Het eiland van haar moeder heeft veel moeras, ze loopt zich er in vast, gaat liggen en zingt Sinnerman…
Dat lied komt steeds terug, het zou de indeling van het boek kunnen vormen. In het eerste deel van het lied zoeken de personages een rots ‘to hide’, ze zoeken het bij de rivier, er is onrust. De rivier bloedt, de rivier kookt. Ook de zee geeft geen verlichting. De zee bloedt, de zee kookt.
In het eerste deel ‘De Veerman’ herken ik deze onrust, waar is rust te vinden, waar vindt Fie antwoorden op al haar vragen.
‘Run to the Lord’, zegt het lied. De Priester Abbalach geeft met zijn flashbacks wel info, maar vormt niet de rots ‘to hide’.
Go to the Devil, wordt daar de rots gevonden om te schuilen? Daar vinden we de Raaf. Het symbool van ontrouw en verraad.
“… In moonlight my lonely little moth...” schreef moeder.
“.. my feathely moth, my dearest little one…” schreef Fie.
Op de breuklijnen van het leven ontstaat poëzie,
op de breuklijnen van proza en poëzie ontstaan pareltjes.
Een van deze pareltjes heb ik weer mogen lezen.
Een mythisch verhaal waarover je blijft nadenken.
1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van marijke

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur