Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

'Angst is een verspilling van het leven'

Marijke Verhoeven 03 mei 2016 Auteur

Met de nouveauté The Zipless Fuck uit haar debuutroman Fear of Flying werd de Amerikaanse schrijfster Erica Jong in 1973 in één klap wereldberoemd. Dat begrip leverde haar de dubieuze bijnaam ‘The Happy Hooker of Literature’ op. Van een onbekend dichteres en schrijfster werd Jong niet alleen een New Yorkse celebrity, maar ook een feministisch boegbeeld, aanbeden door vele, vooral vrouwelijke lezers. Want zij durfde destijds te schrijven waar anderen angstvallig over zwegen: gedetailleerde seksuele fantasieën van de vrouw. In die veelbesproken roman (in Nederland vertaald als Het ritsloze nummer ) droomt hoofdpersoon Isadora Wing van vluchtige, anonieme seks waarin geen plaats is voor schuld of strijd. Jong introduceert dit verlangen als de Zipless fuck en laat de hoog-sensitieve Isadora zich ermee bevrijden van de toen heersende bekrompen ideeën over vrouwen. Dat Jong wereldwijd meer dan 27 miljoen exemplaren van deze titel verkocht, bewees dat ze ermee voorzag in een behoefte: Fear of Flying werd baanbrekend op gebied van vrije seksualiteit.

Veertig jaar later, na meerdere romans, dichtbundels en non-fictieboeken gepubliceerd te hebben, schreef Jong de opvolger van dat revolutionaire boek: Fear of Dying, vertaald als Het ritsloze naspel. Met dit boek breekt Jong een lans voor de seksualiteit van de oudere, rijpe vrouw. Want, zo meent de auteur, op hun zestigste worden vrouwen geacht oma’s te worden en zich terug te trekken in serene seksloosheid. Maar leven is hartstocht en zestig is het nieuwe veertig, zegt Jong, dus waarom zou het seksleven ook dan niet meer opwindend en spannend mogen zijn, en vooral zonder gêne?

Erica Jong (1942) stapte zelf viermaal in het huwelijksbootje en die relaties inspireerden de schrijfster tot haar prikkelende en ruimdenkende werk. Ongeacht de roem die haar ex-mannen ermee verwierven, werd de vrijpostigheid over haar huwelijken haar niet altijd in dank afgenomen. Met haar huidige echtgenoot heeft ze dan ook de schriftelijke afspraak gemaakt dat ze over hem mag schrijven wat ze wil.

Het ritsloze naspel is dan geen daadwerkelijk vervolg, Jong geeft wel nieuwsgierig makende verwijzingen naar haar eerste titel.Zo is Isadora Wing bijvoorbeeld aanwezig als hartsvriendin en alter ego van protagonist Vanessa Wonderman.

Deze Vanessa is een aantrekkelijke 60-jarige actrice die worstelt met het ouder worden. Ze ziet het leven bijna letterlijk door haar vingers glijden; haar hoogbejaarde ouders sterven, haar twintig jaar oudere echtgenoot belandt in kritieke fase in het ziekenhuis, haar geliefde poedel Belinda overlijdt en haar dochter Glinda brengt nieuw leven met de komst van een eerste kleinkind. Het besef dat ze niet immuun is voor de dood drukt zwaar op Vanessa. Ze ontwikkelt een obsessieve angst om ouder te worden, wanneer ze merkt dat plastische chirurgie of welke andere therapie dan ook, haar niet meer de garantie kunnen geven dat mannen zich omdraaien als zij voorbij loopt. De overtuiging dat hartstochtelijke seksuele escapades haar verjongende levensenergie zal geven, brengt haar zover dat ze zich impulsief inschrijft op een sekssite, ritsloos.com. Terwijl haar mailbox volloopt met allerlei interessante en vooral onbeschaamde reacties op haar advertentie, gaat rondom Vanessa het leven verder, wat haar dwingt tot nadenken over haar eigen sterfelijkheid en acceptatie van de vrouw die ze is geworden.

Het ritsloze naspel leest als een trein. Op vermakelijke en zeer persoonlijke wijze vertelt Jong over de innerlijke strijd van een oudere vrouw, met al haar onzekerheden, frustraties en twijfels. Naarmate het boek vordert neemt Vanessa’s drang naar seksuele bevrediging én dito bevestiging af en krijgt het verhaal meer het karakter van een spirituele zoektocht. De reis met haar echtgenoot naar India ervaart Vanessa als een wedergeboorte. In die bakermat van religie en antieke beschaving leert ze dat ze haar leven opnieuw kan laten beginnen en vormgeven. Het ritsloze naspel is niet alleen een prachtige ode aan de rijpere vrouw, maar weet vooral te overtuigen hoe angst een verspilling kan zijn van het leven.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marijke Verhoeven

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur