Griekse mythologie in een modern jasje!

marijkederoode 11 december 2023
Nadat Percy Jackson weer eens van een school wordt gestuurd, komt hij er achter dat hij een `halfbloed` is. Zijn vader was een Griekse god en zijn moeder een mens. Hij wordt naar een kamp gestuurd, speciaal voor deze halfbloed kinderen en krijgt daar te horen dat zijn vader Poseidon is. Het blijkt dat de bliksemschicht van Zeus is gestolen en dat hij, Percy, hiervan wordt beschuldigd. Hij wordt op missie gestuurd om de bliksemschicht te vinden en beleeft tijdens deze zoektocht de meest bizarre avonturen. Zal het hem lukken om, voor de zomerzonnewende, de schicht te vinden? En kan hij hierdoor een vreselijke oorlog voorkomen op Olympus?

Hoewel het een young adult of jeugdboek is, vond ik het boek prima te doen voor volwassen.

De Bliksemdief is het eerste deel van de vijfdelige `Percy Jackson en de olympiërs` serie waarin de Griekse mythologie het thema is. Met deze serie won Rick Riodan de Mark Twain Award en de Rebecca Caudil Award. Hij schrijft vooral boeken over de Griekse en Noorse mythologie.
Het boek is makkelijk leesbaar en doordat het zowel spannend als grappig is wil je niet stoppen met lezen. In ieder hoofdstuk gebeurt er wel iets waardoor je benieuwd bent naar het volgende stuk. Wel staan er ontzettend veel namen in het boek. Alle Griekse goden worden wel zo’n beetje genoemd, maar ook veel andere namen. Hierdoor moet je je wel goed concentreren om te kunnen snappen wat de schrijver bedoelt. Wat ik in dit boek extra leuk vond was dat de Griekse mythen plaatsvonden in de moderne tijd. De Goden werden naar deze eeuw gebracht.
Voor iedereen die van mythologische boeken houdt is dit een echte aanrader. Het deed mij een beetje denken aan de Harry Potter boeken. Het verhaal gaat over goed tegen kwaad, tovenarij en vriendschap, net als bij Harry Potter. Toch is het boek hier niet helemaal mee te vergelijken. Ik vond `De bliksemdief` heel gedetailleerd geschreven en werd echt meegenomen in het verhaal. Ik zal dan ook zeker de volgende delen lezen!

Thijs en Marijke

Meer recensies van marijkederoode