waardevol en verhelderend boek voor iedereen die te maken heeft met narcisme

marijkesboekenkast 11 september 2024
In het boek Bye Bye Narcist delen therapeuten Ilke Verherstraeten en Jona Geukens hun diepgaande inzichten over het leven met een partner die (verborgen) narcisme heeft, en bieden ze tips voor het herpakken van je leven na een toxische relatie. Het boek heeft als doel om slachtoffers van zulke relaties hoop te geven en te laten zien dat er altijd een uitweg is, hoe moeilijk het ook is.

Narcisme is een complexe aandoening waar ik vandaag de dag steeds meer over hoor.
Vanuit persoonlijk perspectief wou ik meer lezen over dit onderwerp, mede door mijn ervaringen met iemand in mijn nabije omgeving die mogelijk een relatie had met een narcist. Ik wilde nagaan of mijn beeld van een narcist overeenkwam met de realiteit zoals deze in het boek wordt geschetst.

Een gedeelte van mijn beeld van een narcist komt overeen met de beschrijving in het boek: een persoon die naar de buitenwereld toe charmant overkomt, maar binnenshuis uiterst manipulatief is, een meester in het verdraaien van woorden om in zijn voordeel te werken, en iemand die constant op zoek is naar waardering zonder ooit iets terug te geven. Ik had er echter geen idee van dat hun gedrag zo extreem kon zijn zoals in de verhalen van de 2 vrouwen waarbij bedrog toch een belangrijke rol speelt.

Het boek is opgedeeld in twee grote delen. In het eerste deel wordt de aandoening narcisme uitvoerig gekaderd en krijgen we een diepere inkijk in het samenleven met iemand die aan narcisme lijdt. Het tweede deel richt zich op het 'detoxen' van een dergelijke relatie en het herwinnen van je eigen leven.

Wat in dit boek een meerwaarde vormt, vond ik persoonlijk, is dat de therapeuten vertrekken vanuit de persoonlijke verhalen van twee ervaringsdeskundigen, twee vrouwen die zelf een zeer toxische relatie met een narcist hebben meegemaakt.

Louise vertelt haar verhaal negen maanden nadat ze haar ex-partner heeft verlaten, terwijl Tina al negen jaar verlost is van haar toxische relatie. Deze verschillende tijdsperspectieven bieden de lezer inzicht in zowel het korte- als langetermijnproces van herstel en bewustwording. Het wordt duidelijk dat het een lang en intens proces is waarin je jezelf opnieuw moet ontdekken en moet leren opkomen voor je eigen behoeften.

Ik vond het zeer aangenaam dat de theoretische informatie werd aangevuld met praktijkvoorbeelden, weergegeven in groene tekst, van de ervaringen van beide vrouwen. Dit zorgde voor een heldere en gestructureerde leeservaring, waarbij de hoofdstukken niet te lang zijn, wat de aandacht goed vasthoudt. Voor mij is dit cruciaal bij non-fictieboeken, want bij lange, doorlopende teksten heb ik er moeite mee om mijn aandacht erbij te houden. In Bye Bye Narcist was dit gelukkig niet het geval. Bovendien is het boek geschreven in toegankelijke en begrijpelijke taal, waardoor je niet constant zinnen hoeft te herlezen om de inhoud te begrijpen.

“Bye Bye Narcist” is een waardevol en verhelderend boek voor iedereen die te maken heeft (gehad) met een narcistische partner of meer wil weten over deze complexe stoornis. Het biedt hoop, inzicht en waardevolle tips om je leven weer op te pakken.

Meer recensies van marijkesboekenkast