Van vakantieplannen naar gruwelijke ontdekkingen

Bij een ietwat raar auto-ongeluk aan een wegrestaurant wordt per toeval een macabere ontdekking gedaan in de koffer van een geparkeerde wagen.
Rechercheur Robert Hunter staat op het punt om op een welverdiende vakantie te vertrekken wanneer de hoofdinspecteur hem dringend verzoekt om naar kantoor te komen.
De FBI is ingeschakeld om de dubbele moord op te lossen maar de verdachte wil enkel met Robert Hunter spreken. Aanvankelijk wil de rechercheur zo snel mogelijk naar Hawai vertrekken, maar als hij de foto van de verdachte ziet, is hij direct paraat om de FBI te helpen. Wat volgt, tart elke verbeelding.

“De beste vriend” is inmiddels het 6de boek uit de Robert Hunter- reeks en ik moet zeggen dat de reeks mij nog steeds weet te boeien. De schrijver blijft mij verrassen en schudt steeds iets nieuws uit zijn mouwen. Dit geldt zeker voor dit boek, maar ik wil nog niet al te veel van het plot vrijgeven. Ga het boek zeker lezen als je wil weten wat dit boek onderscheidt van de andere boeken in de reeks.

Wat ik wel kan zeggen, is dat het dit keer gaat om een seriemoordenaar buiten categorie , zoals ik nog in geen enkel ander boek ben tegengekomen. Het idee dat dit boek gebaseerd zou zijn op echte feiten waarmee de auteur geconfronteerd werd tijdens zijn loopbaan als forensisch psycholoog, maakt het des te gruwelijker. Je vraagt je constant af welke feiten fictie zijn en welke niet. Het is hoe dan ook angstaanjagend om te bedenken dat er dergelijke psychopaten op onze wereld rondlopen.

Deze gewiekste moordenaar is een meester in manipulatie, heeft alle troeven in handen en weet deze handig uit te buiten. Hij dwingt Robert Hunter te wroeten in zijn eigen traumatische verleden waardoor wij als lezer alleen nog maar meer sympathie hebben voor de rechercheur wanneer zijn levensverhaal aan het licht komt.
Het is verbluffend hoe Robert Hunter stoïcijns kan blijven en een masker weet op te zetten voor de dader die er duidelijk van geniet om Roberts’ pijnlijke verleden bloot te leggen.

Her verhaal is opnieuw geschreven in de typische stijl van Chris Carter, korte, vlot leesbare hoofdstukken met vaak een cliffhanger die soms pas een paar hoofdstukken later wordt onthuld.
Het boek kent een origineel uitgangspunt met veel onverwachte plotwendingen. Net als je denkt dat het niet erger kan, gebeurt er iets waarvan je denkt “ wow, hoe komt de schrijver daar toch op”

"De beste vriend" is een meeslepend en soms gruwelijk verhaal dat de lezer vanaf het begin in zijn greep houdt. Chris Carter bewijst opnieuw zijn talent voor het creëren van complexe, angstaanjagende personages en het weven van een plot vol verrassingen. Robert Hunter is een intrigerende hoofdpersoon, en dit boek biedt nieuwe inzichten in zijn karakter en verleden, waardoor je nog meer met hem meeleeft. Hoewel de spanning iets trager opbouwt dan in eerdere boeken, zorgt de explosieve tweede helft ervoor dat je het boek niet kunt wegleggen.

Dit zesde deel in de Robert Hunter-reeks is een absolute aanrader voor fans van thrillers, zelfs al heb je de eerdere delen nog niet gelezen.

Meer recensies van marijkesboekenkast