Indrukwekkend debuut dat je aanzet tot nadenken

Juni 2001, Evelyn en haar man Joseph delen een schokkend besluit met hun kinderen: over een jaar zullen ze hun leven beëindigen. Evelyn leidt aan een ernstige vorm van Parkinson en wil haar leven in schoonheid kunnen afsluiten op haar eigen voorwaarden.
Joseph, die zich geen leven zonder haar kan voorstellen, kiest ervoor om haar hierin te volgen. Het stel is samen opgegroeid als buren, werd verliefd als tieners en heeft bijna hun hele leven samen doorgebracht. Hun kinderen reageren met protest op dit besluit.

“De dagen dat ik je liefhad” is het debuut van de Amerikaanse schrijfster Amy Neff.
Het is een ontroerend, hartverscheurend verhaal over liefde, afscheid nemen, verscheurende keuzes maken, ouderschap, geluk en tegenslagen, verwerking,
Het is een verhaal dat niemand onberoerd zal laten en geeft je stof tot nadenken over wat je zelf zou doen in een vergelijkbare situatie. Je stelt je als lezer de vraag wat waardig sterven voor jou betekent en hoe ver je zelf zou gaan voor de liefde.

De verhaallijn werd zorgvuldig opgebouwd met een opdeling in 2 tijdslijnen
In de 1ste tijdlijn volgen we het gezin vanaf de aankondiging in juni 2001 tot de geplande datum in juni 2002. Elke maand wisselt het perspectief, waardoor we een kijkje krijgen in de gedachten van elk gezinslid en zien hoe snel Evelyn aftakelt. Ieder gezinslid gaat op zijn eigen manier om met de ziekte en de doodswens van het oudere koppel.

De tweede tijdslijn voert ons terug naar het verleden waar we getuige zijn van het prille begin en de groei van de relatie tussen Evelyn en Joseph. Ook worden we geconfronteerd met hun tegenslagen.
Net als elke relatie kent hun samenzijn de nodige hobbels en twijfels, maar ondanks alles blijven ze voor elkaar kiezen. We leren de kinderen beter kennen en zien hun opgroeien en elk hun eigen karakter ontwikkelen. De personages in het boek zijn levensecht en hun emoties zijn tastbaar, waardoor je als lezer volledig opgaat in hun wereld

Amy Neff verwoordt de groei, emoties en worstelingen van de verschillende personages met veel diepgang. Ze raakt je echt met haar beschrijvingen van de liefde, pijn en keuzes die de personages moeten maken.

"De dagen dat ik je liefhad" is een indrukwekkend debuut dat je bijblijft en zorgt voor een mooie benadering van een moeilijk onderwerp. Het zal je aanzetten tot nadenken over je eigen keuzes en de manier waarop je omgaat met verlies.

Meer recensies van marijkesboekenkast