Undercover tussen de meest gruwelijke moordenaars

Op een streng beveiligde gesloten afdeling voor seriemoordenaars en psychopaten wordt het doodgebloede lichaam van de zwangere verpleegster Tara aangetroffen. Haar foetus werd abrupt uit haar lichaam gerukt en naar buiten gesmokkeld.

Forensisch psychologe Connie Woolwine wordt ingeschakeld om de dader en de pasgeborene te vinden. Samen met haar partner Baarda gaat ze undercover in de instelling om inzicht te krijgen in de psyche van de meest gevaarlijke en gestoorde moordenaars van het land.
De tijd dringt, elke minuut telt om het kind levend terug te vinden. Zal Connie erin slagen om tijdig de dader in de kraag te vatten, of zal ze zelf haar verstand verliezen in deze instelling?

“De kliniek” is het 2de boek in de Connie Wooline reeks van de Britse schrijfster Helen Fields.
Net als bij het vorige boek in de reeks (De schaduwman) weet de schrijfster je vanaf de 1ste pagina in haar greep te houden. In het openingshoofdstuk word je meteen geconfronteerd met de ongebruikelijke en ietwat creepy manier waarop dokter Woolwine Tara's hele lichaam aanraakt om zo een connectie met het lijk te maken en een spoor van de dader te vinden.

"De kliniek" is een meeslepende en grimmige thriller die je vanaf de eerste pagina in zijn greep houdt. Helen Fields weet wederom een intrigerend verhaal te weven rondom forensisch psychologe Connie Woolwine, die door huidige undercovermissie op een fascinerende manier met de meest gevaarlijke geesten van het land in aanraking komt.

De schrijfster maakt op een slimme manier gebruik van het unieke achtergrondverhaal van het hoofdpersonage. Dr. Connie heeft zelf enkele jaren als patiënt in een psychiatrische instelling doorgebracht, wat maakt dat ze beide kanten goed in perspectief kan plaatsen. Je voelt daarnaast ook heel duidelijk aan dat het huidige verblijf een serieuze invloed heeft op haar gemoedstoestand, haar trauma (PTSS) uit haar verleden is nog steeds niet verwerkt. Je baart je als lezer echt zorgen over haar mentale gezondheid.

De locatie zelf - een angstaanjagende instelling, geïsoleerd van de buitenwereld, bevolkt door de meest gruwelijke moordenaars en afgestompt personeel dat zonder plezier werkt en alleen om het inkomen geeft, waar zelfs het hoger geplaatste personeel niet weet dat Connie undercover is - zorgt voor een duistere en grimmige sfeer De instelling is in feite een personage op zich in het boek, en Helen Fields besteedt hier de nodige aandacht en detail aan.

Daarnaast vond ik het bijzonder boeiend dat elke "patiënt" zijn eigen hoofdstuk had, wat ons inzicht gaf in hun verontrustende drijfveren en triggers, de één nog gruwelijker dan de ander. De unieke perspectieven van de verschillende patiënten voegen een extra laag diepgang en complexiteit toe aan het verhaal.

"De kliniek" is een absolute aanrader voor liefhebbers van psychologische thrillers die niet bang zijn om zich in de donkerste krochten van de menselijke geest te begeven.

Meer recensies van marijkesboekenkast