Wie verlaat de kamer niet?

marijkesboekenkast 14 augustus 2024
Wanneer politica en professor Nassima Belgy een uitnodiging ontvangt met de belofte van financiële steun voor haar partij, besluit ze na enige aarzeling erop in te gaan. Tot haar verrassing blijkt dat vier andere personen ook een mysterieuze uitnodiging hebben ontvangen. Al snel wordt duidelijk dat ze met uiteenlopende redenen naar deze bijeenkomst zijn gelokt, wanneer een stem verkondigt dat slechts vier van hen de kamer zullen verlaten en één van hen zal sterven. De stem wil gerechtigheid voor de dood van een jonge vrouw, waarvoor hij hen allemaal verantwoordelijk houdt. Wie zal de kamer levend verlaten?

“De onverschilligen” werd geschreven door Vlaamse Gert Erauw die al meerdere boeken op zijn naam heeft staan. Voor mij was het eerste boek van hem dat ik las.

Wat mij meteen opviel tijdens het lezen, was het taalgebruik. Erauws achtergrond als jurist is duidelijk merkbaar door het gebruik van woorden die je niet vaak in het dagelijks leven tegenkomt, zoals 'anachronistisch', 'riposteren' en 'eclatanter'. Soms moest ik zinnen herlezen om de juiste betekenis te begrijpen, maar dit stoorde mij totaal niet en sloot juist goed bij het hoofdpersonage.

De schrijver heeft een duidelijk beeld geschetst van hoe mensen zich zouden kunnen gedragen en welke rollen ze aannemen in zulke extreme situaties. Je ziet hoe de meesten op hun eigen manier de anderen aftasten om te bepalen met wie ze eventueel een alliantie kunnen vormen om hun eigen hachje te redden.

Het hoofdpersonage Nassima kon niet op veel sympathie van mij rekenen. Als een schrijver dat voor elkaar krijgt, betekent dit voor mij dat zijn personage goed ontwikkeld is. Dit toont juist de diepgang van haar karakter en Erauw's talent als schrijver. Nassima voelt zich verheven boven de rest en ziet de andere aanwezigen slechts als pionnen voor haar eigen gewin. Ze is een meester in manipulatie en wil het liefste dat iedereen haar blindelings volgt.

De opbouw van het boek was goed, een rustig tempo bij de start, psychologische spelletjes tussendoor en een superspannend einde waarin je wilde weten wie de dans zou ontspringen en wie het onderspit zou delven. Daarnaast waren er regelmatig flashbacks, waardoor de betrokkenheid van elk personage duidelijk werd en je te weten kwam wat ze op hun kerfstok hebben.

"De onverschilligen" is een spannend en doordacht geschreven boek. Het taalgebruik mag dan soms uitdagend zijn, maar het draagt bij aan de authenticiteit van de personages. De opbouw, de onderlinge spanningen en de flashbacks maken dit boek tot een meeslepende leeservaring die je tot de laatste pagina geboeid houdt. Voor liefhebbers van psychologische thrillers is "De onverschilligen" zeker een aanrader.

Meer recensies van marijkesboekenkast