Opnieuw een brillant boek van Sam Holland

marijkesboekenkast 12 augustus 2024
Wanneer de media uitgebreid bericht over een vermoedelijke zelfmoord van een man die zich onder een trein geworpen heeft, wordt de afdeling Zware Misdaadeenheid ingeschakeld om dit te onderzoeken. De afdeling is de laatste jaren in een negatief daglicht geplaatst en de hoofdinspecteur wil de media tonen dat ze er alles aan doen om onopgeloste moorden te vermijden in hun district.
Inspecteur Cara Elliott en haar team voelen al snel aan dat er iets niet pluis is aan het voorval.
Wanneer alle sporen er naar wijzen dat zijn buurmeisjes zelfmoord heeft gepleegd, neemt Nate Griffin de uitnodiging van zijn zus aan om zich bij haar team te voegen.
Er volgen nog een aantal onverklaarbare zelfmoorden, en ondanks de krappe bezetting doet het team er alles aan om een verband tussen de gevallen te vinden. Ze willen begrijpen wat de slachtoffers ertoe heeft gedreven om een einde aan hun leven te maken.

“De poppenmeester” is inmiddels al de 3de thriller van de Britse schrijfster Sam Holland. Sinds ik vorig jaar haar fantastische debuut “Echoman” las, behoort ze tot mijn lijstje auteurs waarvan ik alle boeken wil lezen zodra ze verschijnen. Ik raad je wel aan om dit boek pas te lezen als je haar vorige boeken gelezen hebt omdat er plotwendingen in staan die verwijzen naar haar vorige werken.

Wat heb ik enorm genoten van haar derde boek waar deze keer inspecteur Cara Elliot de hoofdrol voor haar rekening neemt.
In dit boek ligt de focus iets minder op de zoektocht naar de dader, hoewel dit nog steeds een belangrijke rol speelt. De nadruk ligt iets meer op het menselijke aspect en de emotionele ontwikkeling van een aantal teamleden. Bijna alle leden van dit team dragen hun eigen rugzakje met emotionele bagage en proberen de sporen van de vorige seriemoordenaars van zich af te schudden. Je bent getuige van hun reis om uit een diep dal terug te keren, waardoor je je meer betrokken voelt met hen. Op deze manier toont de schrijfster aan dat leden van dergelijke teams heel breekbaar kunnen zijn door wat ze zien en meemaken, meemaken en dat ze ook maar mensen zijn.

Het plot zelf werd opnieuw mooi opgebouwd. De hoofdstukken rond de vermeende zelfmoorden worden op een goed tempo afgewisseld met het onderzoek en het persoonlijke leven van de teamleden. Het boek leent zich ertoe om in één adem uitgelezen te worden. De schrijfstijl van de auteur trekt je mee in het verhaal en laat je mee zoeken naar de vermoedelijke oorzaak van de zelfmoorden.

“De poppenmeester” is een meeslepende thriller die wederom bewijst waarom Sam Holland een blijvende plaats verdient in het thrillergenre. De combinatie van een intrigerend plot, goed uitgewerkte personages en een balans tussen spanning en emotie maakt dit boek tot een absolute aanrader. Voor degenen die houden van thrillers met diepgang en menselijke complexiteit, is dit boek een must-read. Ik kijk reikhalzend uit naar haar volgende werk en ben benieuwd welke verrassingen Sam Holland nog voor ons in petto heeft.

Meer recensies van marijkesboekenkast