Mix van spanning en mysterie

marijkesboekenkast 12 augustus 2024
Augustus 1975, de 23 jarige groepsleidster Louise van het kamp Emerson treft na een dansfeest het lege bed aan van de 13-jarige Barbara. Barbara Van Laer is de dochter van de eigenaars van het kamp die een nieuw familiedrama kunnen missen. Hun zoon Bear is immers al 14 jaar verdwenen na een wandeling met zijn grootvader.
Het kamp staat direct in rep en roer en er wordt een grootste zoekactie op poten gezet.
Al snel wordt duidelijk dat de relatie tussen Barbara en haar ouders niet optimaal is en dat ze haar liever kwijt dan rijk waren. Stap voor stap worden de geheimen van de familie Van Laer ontrafeld.

“De stem uit het bos” is het eerste boek van de Amerikaanse schrijfster Liz Moore dat naar het Nederlands is vertaald. Het is een meeslepende en spannende roman die me vanaf de eerste pagina in zijn greep had. De schrijfster wist me door haar manier van schrijven te prikkelen om steeds verder te willen lezen. Ze beheerst de kunst om nieuwsgierigheid op te wekken zonder direct antwoorden te geven, waardoor je je steeds dieper in het verhaal moet verdiepen om de geheimen te ontrafelen. Je voelt dat er iets onheilspellend onder de oppervlakte borrelt bij de familie Van Laer.
Liz Moore slaagt erin om een beklemmende sfeer te creëren, enerzijds door de verhalen van sommige personages maar anderzijds door de geheimen die het bos te verbergen heeft.

Het verhaal is een mix van perspectieven en tijdsprongen maar alles wordt duidelijk aangegeven aan het begin van elk hoofdstuk, zodat je het perfect kunt volgen. Deze manier van schrijven stelt de auteur in staat om dieper in te gaan op gebeurtenissen uit het verleden en de mogelijke link te leggen tussen beide vermissingen, en om de verschillen tussen de zoektochten bloot te leggen.

De schrijfster weet op meesterlijke wijze spanning op te bouwen en de geheimen van de familie Van Laer, die ze voor de buitenwereld verborgen willen houden, laag voor laag te onthullen. Nooit had ik de afloop van het verhaal kunnen raden, zo goed heeft de schrijfster mij op het verkeerde been kunnen zetten.

Ik heb zo van dit boek genoten, "De stem uit het bos" is een verhaal dat je niet loslaat en blijft nazinderen wat het een onvergetelijke leeservaring maakt. Het biedt een perfecte mix van spanning en mysterie en een verscheidenheid aan interessante personages.

Meer recensies van marijkesboekenkast