Indrukwekkend debuut

marijkesboekenkast 16 oktober 2024
1619, de 21-jarige Altha zit opgesloten in de gevangenis, beschuldigd van hekserij na de dood van een man. Door haar kennis van genezing met behulp van de natuur, is er een groot wantrouwen tegenover haar, ondanks sommigen zelf gebruik maken van haar diensten

1942, de 16-jarige Violet leidt een eenzaam bestaan. Haar enige gezelschap zijn de insecten en vogels die ze bestudeert. Ze is opgegroeid zonder moeder en zonder idee wie deze was. Ze mag het landgoed niet verlaten, totdat een noodlottige ontmoeting haar leven voorgoed verandert.

2019, de 29-jarige Kate ontvlucht haar gewelddadige relatie met controlefreak Simon en trekt in de Weymard Cottage in Cumbria, die ze heeft geërfd van haar oudtante. Ze ontdekt dat haar oudtante een geheim had dat verbonden was met de heksenjachten van de 17de eeuw.

Het boek vertelt het verhaal van drie krachtige vrouwen, elk uit een ander tijdperk, wier lot onlosmakelijk met elkaar verbonden is door een diepe band met de natuur.
“De Weyward vrouwen” is het debuut van de Brits-Australische schrijfster Emilia Hart waarmee ze een award in de wacht sleepte.
“De Weyward vrouwen” is een historische roman waarin we de stem horen van 3 sterke vrouwen die geleefd hebben in een andere tijdsperiode volgen maar waarbij de verhalen toch naadloos in elkaar overvloeien.
De bewonderenswaardige veerkracht van Altha, Violet en Kate, die ondanks de gruweldaden die hen door mannen worden aangedaan nooit hun hoop verliezen, is inspirerend. Ze putten kracht uit hun tegenslagen.
Dankzij het wisselend perspectief krijgen we de kans om de vrouwen geleidelijk te zien groeien waarbij ze hun kwelgeesten trotseren en waar ze alle 3 op een andere manier hun gave ontdekken.
Bovendien worden niet alle mannen in het boek als slechteriken neergezet; af en toe worden de vrouwen geholpen door vriendelijke gebaren van het andere geslacht, wat het verhaal meer diepgang en nuance geeft.

Door haar beeldende en meeslepende schrijfstijl wordt je als lezer volledig ondergedompeld in de leefwereld van deze 3 opmerkelijke dames. De manier waarop ze de emoties van haar personages beschrijft, maakt hen levensecht en herkenbaar.

De verbondenheid van de vrouwen met de natuur komt tot leven op een manier die bijna tastbaar is, wat de lezer niet alleen een verhaal geeft om te volgen, maar ook een ervaring om te voelen.

“De Weymard vrouwen” is een indrukwekkend debuut dat de lezer meeneemt op een reis door tijd, emotie en mysterie en waarbij de band met de natuur centraal staat

Meer recensies van marijkesboekenkast