Hartverwarmende herfstromance

marijkesboekenkast 16 oktober 2024
Voor Jeannie Ellis komt de kans om het Pumpkin Spice Café te runnen als geroepen. Na een hectisch leven in Boston verlangt ze naar een nieuwe start, en het charmante Dream Harbor lijkt hiervoor de perfecte plek. Maar de nachtrust die Jeannie zo hard nodig heeft, wordt verstoord door mysterieuze geluiden die haar uit haar slaap houden. Het wordt zelfs zo erg dat ze op een nacht, gewapend met een knuppel, besluit op onderzoek uit te gaan. Net op dat moment verschijnt Logan Anders voor haar deur – een man die haar leven in meer dan één opzicht overhoop zal gooien.

Logan, een lokale boer met zijn armen vol pompoenen, is op het eerste gezicht niet bepaald enthousiast over de komst van een nieuwkomer in zijn geliefde stad. Dream Harbor is zijn veilige haven, en verandering schrikt hem af, vooral na alles wat hij in zijn verleden heeft meegemaakt. Toch blijft Jeannie na hun eerste ontmoeting in zijn gedachten hangen, en ondanks zijn aanvankelijke weerstand, groeit er langzaam iets tussen hen.

Het Pumpkin Spice Café is het eerste boek uit de nieuwe Dream Harbor-reeks, waarvan er inmiddels al drie delen in het Engels zijn verschenen. Gezien de hype die dit boek op sociale media, vooral Instagram, heeft gekregen, was ik benieuwd naar wat deze herfstromance zo populair maakte. Ik begrijp nu de aantrekkingskracht: het verhaal ademt een intieme, warme sfeer uit, vol herfstige details en de charme van een pittoresk stadje waar iedereen elkaar kent. Jeannie wordt liefdevol in de gemeenschap opgenomen, en het stadje speelt haast een beschermende rol richting Logan, ook al weet hij dat niet altijd te waarderen.

De schrijfstijl is luchtig en toegankelijk. Het is het soort verhaal dat je tijdens de herfst kunt oppakken met een kop warme chocolademelk of een Pumpkin Spice Latte, en dat je een paar uurtjes aangenaam vermaakt.

Wat betreft de personages vond ik dat zowel Jeannie als Logan tot op zekere hoogte goed waren uitgewerkt. De vonken tussen hen waren duidelijk voelbaar, en de subtiele, romantische momenten – de gestolen blikken, verlegen glimlachen en blozende wangen – werden mooi beschreven. Toch miste ik soms de diepere lagen in hun emoties en achtergrond. Terwijl de chemie tussen hen sterk werd neergezet, bleef het verhaal voor mij wat oppervlakkig. Zowel Jeannie als Logan lijken interessant en veelzijdig, maar de emotionele worstelingen waarmee ze te maken hebben, worden slechts oppervlakkig aangestipt. Jeannie’s verlangen naar rust en het verlangen naar een nieuwe betekenis in haar leven had meer uitgediept kunnen worden, net als Logan’s moeilijke relatie met zijn eigen verleden en de littekens die zijn jeugd hebben achtergelaten.

Voor wie op zoek is naar een lichte, hartverwarmende herfstromance in een pittoresk stadje, biedt Het Pumpkin Spice Café zeker een fijne leeservaring. De herfstige sfeer, de warmte van het stadje en de groeiende romance tussen Jeannie en Logan creëren een gezellig en feelgood verhaal. Maar als je, net als ik, houdt van wat meer emotionele diepgang en karakterontwikkeling, dan blijft het verhaal misschien net iets te oppervlakkig. Toch heeft dit boek zijn charme en zou het voor veel lezers een perfecte aanvulling zijn op de herfstleeslijst, vooral voor diegenen die houden van kleine stadjes, hartverwarmende romances en een vleugje mysterie.

Meer recensies van marijkesboekenkast