spannende en intrigerende start van een nieuwe reeks

marijkesboekenkast 20 augustus 2024
In Leiden wordt het lichaam van de studente Marloes teruggevonden, opgehangen aan de vlaggenmast van het gebouw van de studentenvereniging Minerva.
Om een betere aansluiting te hebben in de studentenclub, besluit het onderzoeksteam iemand in te schakelen die feeling heeft met het studentenleven. Daarom krijgt ervaren rot in het vak rechercheur Joszef Daalderop de hulp van de 24-jarige stagiaire Jackie Laurijssen, die afgestudeerd is als criminologe.

Als snel wordt een tweede lichaam ontdekt: een oude man die op gruwelijke wijze om het leven is gebracht. Dankzij haar scherpe inzicht kan Jackie al snel een link leggen tussen beide zaken, een verband dat ver teruggaat in de tijd. Ze realiseert zich dat er nog meer levens op het spel staan, maar ondervindt aan alle kanten tegenwerking bij haar pogingen het onderzoek grondig uit te voeren.

“Huisgenoten” is het eerste deel in de reeks rond de criminologe Jackie Laurijssen. Het boek is geschreven door Marit Vanström, een pseudoniem van de Nederlandse auteur Martyn van Beek.

Het verhaal begint ijzersterk met een spannende proloog vanuit het perspectief van de moordenaar die zijn eerste moord pleegt. De zin “Het was nu echt begonnen” doet je inzien dat het niet bij deze moord zal blijven.
De auteur heeft een aangename schrijfstijl met een duidelijk woordgebruik. Het boek is gekenmerkt door korte hoofdstukken waar regelmatig van perspectief wordt gewisseld hoewel we het meeste lezen vanuit het standpunt van Jackie Laurijssen. Ik vind het prachtig hoe zij, ondanks een moeilijke boodschap die ze net ontvangen heeft en die als een tijdbom haar leven kan veranderen, zich volledig stort op het onderzoek en alles op alles zet om de dader te vangen. Terwijl velen door zo’n boodschap uit het veld geslagen zouden zijn, blijft Jackie vastberaden.

Door te wisselen van perspectief krijg je snel een beter beeld van het geheel. Al snel wordt duidelijk dat het verleden van enkele invloedrijke personages hen heeft ingehaald. Ze hebben ergens een grens overschreden, maar het blijft spannend om te ontdekken wat ze precies hebben uitgespookt en waarom de dader zich op hen richt.

“Huisgenoten” biedt een spannende en intrigerende start van de reeks rond criminologe Jackie Laurijssen. Met een meeslepende proloog, dynamische perspectiefwisselingen en een complex plot houdt Marit Vanström de lezer voortdurend op het puntje van zijn stoel. De vastberadenheid en scherpzinnigheid van Jackie, gecombineerd met de duistere geheimen van invloedrijke personages, zorgen voor een verhaal dat blijft boeien. Dit eerste deel maakt nieuwsgierig naar de volgende delen, zeker na het lezen van het einde ben ik heel benieuwd hoe deze reeks zich verder zal ontplooien.

Meer recensies van marijkesboekenkast