Spannend tweede deel in de New Orleans-reeks

marijkesboekenkast 16 oktober 2024
Kaj Cardozo, een officier van justitie, zijn leven verandert drastisch wanneer twee gemaskerde mannen proberen zijn tienjarige zoon, Elijah, te ontvoeren. In paniek besluit Kaj de hulp in te roepen van het beveiligingsbureau van Burke Broussard, waar hij de ex-marinier en muzieklerares Val Sorensen als lijfwacht toegewezen krijgt. Wat volgt is een spannend kat-en-muisspel, waarin Kaj en Val samen proberen uit te vinden aan welke gevaren Elijah nog kan worden blootgesteld. De broers Jace en Corey Gates worden al snel verdacht, maar hoe verder ze graven, hoe meer ze verstrikt raken in een gevaarlijk web van geheimen en huurmoord

“In diepe wateren is het tweede deel in de New Orleans-reeks van bestsellerauteur Karen Rose. Net als in haar vorige boeken weet Rose opnieuw de perfecte balans te vinden tussen spanning en romantiek, al speelt de romantiek dit keer iets meer op de achtergrond. Het boek is los te lezen zonder voorkennis van het eerste deel, wat het toegankelijk maakt voor nieuwe lezers.

Kenmerkend voor de boeken van Karen Rose is de wisseling van perspectieven. In dit verhaal krijgen we niet alleen het standpunt van Kaj en Val, maar ook dat van de misdadigers. Dit geeft de lezer inzicht in hun motieven en biedt een diepere laag aan het verhaal. Het maakt de spanning des te groter, omdat je soms als lezer meer weet dan de hoofdpersonages.

Een van de karakters die ik in mijn hart gesloten heb, is de 15-jarige Jace Gates. Jace heeft een hartverscheurend verleden van mishandeling en verwaarlozing door zijn oudere broer Corey. Zijn leven is getekend door geweld en pijn, en zijn lot raakt je als lezer diep. Karen Rose slaagt erin om Jace' kwetsbaarheid en innerlijke strijd op een krachtige manier neer te zetten. Hij is een jongen die al jong geleerd heeft om te overleven in een vijandige omgeving, maar tegelijkertijd zoekt hij naar een uitweg, naar hoop en een veilige plek waar hij eindelijk geliefd kan zijn.

Als lezer leef je mee met zijn strijd, zijn pogingen om los te breken uit het gewelddadige leven dat hem gevangen houdt. Rose portretteert Jace niet alleen als slachtoffer, maar als iemand met veerkracht en een diepgewortelde wens om een beter leven te vinden. Zijn personage brengt een extra laag van intensiteit aan het verhaal. Zijn karakter is een perfect voorbeeld van hoe Rose zware thema’s verweeft met de warmte van familiebanden – of die nu biologisch of gekozen zijn.

Het boek kwam deze keer traag op gang maar naarmate het plot vorderde was er een constante dreiging aanwezig en voelde je aan dat de hoofdpersonages op hun hoede moesten zijn omdat er constant gevaar op de loer lag. De auteur haar schrijfstijl is vlot en meeslepend en ondanks de dikte van het boek, blijft het verhaal pakkend en goed te volgen. In diepe wateren biedt alles wat je van Karen Rose mag verwachten: een goed doordacht plot, sterke personages en een meeslepende schrijfstijl. Het is een aanrader voor iedereen die houdt van thrillers met psychologische diepgang en menselijke kwetsbaarheid.

Meer recensies van marijkesboekenkast