In the likely event

marijkesboekenkast 20 augustus 2024
Als de 19-jarige militair in wording Nate Phelan en de 18-jarige studente Izzy Aston naast elkaar in een vliegtuig belanden, ontstaat er direct een natuurlijke klik. Ondanks dat ze elkaar nooit eerder hebben ontmoet, raken ze voor het opstijgen al verwikkeld in een levendig gesprek. Wanneer het vliegtuig 90 seconden na het opstijgen crasht – gelukkig zonder dodelijke slachtoffers – wordt hun band nog sterker.
Nate kan door zijn militaire verplichtingen niet bij Izzy blijven en moet haar gewond in het ziekenhuis achterlaten. Jaren later kruisen hun paden opnieuw en blijkt hun band nog steeds even sterk; ze zijn elkaar nooit vergeten. Toch verliezen ze elkaar opnieuw uit het oog, tot Nate in 2021 onverwachts weer met Izzy in aanraking komt als hij haar beveiliger wordt tijdens een levensgevaarlijke missie in Afghanistan. Al snel blijkt dat Nate Izzy nooit uit zijn gedachten heeft kunnen zetten en probeert hij Izzy’s hart opnieuw te ontdooien.

De Amerikaanse schrijfster Rebecca Yarros, vooral bekend van de fantasyserie "Fourth Wing," heeft al vele romantische boeken geschreven, vaak met een militaire invalshoek. "In the Likely Event" is hierop geen uitzondering.

De auteur hanteert een vlotte en aangename schrijfstijl en wisselt knap van perspectief en tijdlijn.
In de eerste tijdlijn, vanaf 2011 volgen we de eerste ontmoeting tussen Nate en Izzy en zien we hoe hun relatie zich door de jaren heen op een langzame maar een realistische manier ontwikkelt ondanks hun moeilijke omstandigheden. De tweede tijdlijn richt zich op hun onverwachte confrontatie in 2021 in Kabul en zien we hoe ze beiden worstelen met hun gevoelens voor elkaar.

Deze manier van schrijven stelt de auteur in staat haar personages en hun emoties diepgaand te verkennen, waardoor je als lezer snel een band met hen opbouwt en betrokken raakt bij zowel hun groeiende relatie als hun innerlijke strijd. Persoonlijk voelde ik mij het meest verbonden met Nate alhoewel mijn gevoel over hem soms ambivalent was. Enerzijds bewonderde ik zijn onbaatzuchtigheid voor het bieden van kansen aan Izzy die ze verdiende, anderzijds koos hij zijn eigen pad zonder rekening te houden met haar en zijn eigen gevoelens. Pas aan het einde van het verhaal wordt duidelijk waarom hij bepaalde keuzes maakte, en voelde ik echt met hem mee.

Hoewel het verhaal hartverscheurende momenten kent, is het uiteindelijk de kracht van hun liefde die blijft hangen na het lezen van het boek. "In the Likely Event" is een meeslepend verhaal dat de complexe reis van liefde en zelfopoffering in beeld brengt en een aanrader voor iedereen die houdt van een romantisch verhaal met een militaire achtergrond.

Meer recensies van marijkesboekenkast