Meeslepende en spannende thriller

Wanneer Inspecteur Helen Grace een wanhopige moeder aan de balie aantreft die op zoek is naar haar vermiste tienerdochter, schiet zij haar direct te hulp en belooft alles te doen om het meisje terug te vinden.
De nieuwe korpschef Rebecca Holmes verwacht echter dat het team Zware Misdrijven zich volledig focust op een territoriumstrijd van lokale drugsbendes.

Helen Grace volgt haar intuïtie en negeert de orders van haar chef om zich te concentreren op het vermiste meisje. Wanneer blijkt dat er nog andere dakloze tienermeisjes vermist zijn, is het alle hens aan dek om de meisjes te vinden. Maar hoe dichter het team bij de waarheid komt, hoe meer tegenwerking ze ondervinden.

“Leef je nog” is het 12de deel rond inspecteur Helen Grace van de Britse schrijven M.J. Arlidge. Ik heb alle vorige boeken in de reeks al gelezen maar het boek kan gerust als standalone gelezen worden.

Ik hou van de schrijfstijl van Arlidge, korte hoofstukken die regelmatig eindigen op een cliffhanger, wat je telkens weer aanspoort om verder te lezen. Naast zijn schrijfstijl zorgt de boeiende verhaallijn met de spannende plotwendingen ervoor je echt gekluisterd aan het boek zit.
De auteur is ook expert om twijfel te zaaien over de vermoedelijke dader(s).

Een van de sterke punten van "Leef je nog" is de manier waarop Arlidge verschillende perspectieven verweeft. Elk hoofdstuk wordt vanuit een ander oogpunt verteld, zoals dat van de leden van het team Zware Misdrijven, het slachtoffer en de dader(s). Deze aanpak geeft de personages meer diepgang en maakt de leeservaring des te meeslepender. De emoties van de personages, zoals de wanhoop en vechtlust van het slachtoffer, de spanningen tussen het team onderling worden voelbaar en versterken de betrokkenheid van de lezer bij het verhaal.
De sfeer van het boek is bij momenten grimmig en duister, net als bij zijn eerder werk. Er hangt een constante dreiging in de lucht voor het slachtoffer, en deze spanning wordt gedetailleerd en realistisch beschreven. Arlidge slaagt erin om een beklemmende atmosfeer te creëren die de lezer voortdurend op scherp zet.

“Leef je nog” is een meeslepende en spannende thriller en is zelfs zonder voorkennis van de eerdere delen een aanrader voor liefhebbers van thrillers en misdaadromans.

Meer recensies van marijkesboekenkast