Krachtig verhaal met oog voor de menselijke psyche

marijkesboekenkast 16 oktober 2024
In Liften naar de hemel vertelt Lex Paleaux het verhaal van de 16-jarige Quintin, die na een rebelse jeugd een nieuwe start wil maken op een plek waar niemand hem kent. Via de kerk krijgt hij de kans om bij een Nederlandstalig gastgezin, de familie Decker, in Canada te verblijven. Wat een frisse start zou moeten zijn, blijkt echter verre van ideaal. Het streng religieuze gastgezin toont weinig warmte of liefde en beschouwt Quintin eerder als een goedkope werkkracht. Mijnheer Decker ziet het als zijn missie om Quintin weer op het 'rechte pad' te krijgen en hem terug te brengen tot een ‘kind van God’. De eerste weken voert Quintin klusjes uit voor het gezin, waarna hij wordt uitbesteed aan de norse en killie boer Fletcher. Deze ruwe aanpak moet hem breken.

Ondanks de harde omstandigheden laat Quintin zich niet ontmoedigen. Zijn vriendschappen met Ruth, het dochtertje van de familie Decker, Mike, de zoon van de dominee, en zelfs een kalfje van de boerderij, brengen licht in zijn eenzame bestaan.

Dit vijfde boek van Lex Paleaux is mijn eerste kennismaking met zijn werk. Het verhaal van Quintin is aangrijpend en raakt de lezer diep. De auteur schildert zorgvuldig het emotionele landschap van een jongen die worstelt met de nasleep van een traumatische gebeurtenis. Ondanks een verblijf in een psychiatrische jeugdinstelling en zijn vastberadenheid om zichzelf te herpakken, blijft Quintin rebelleren. Zijn ouders weten geen raad meer met hem, wat leidt tot de beslissing om naar Canada te vertrekken. De auteur weet de complexe gevoelens van Quintin prachtig over te brengen. Vanaf het begin voel je zijn innerlijke strijd, maar ondanks zijn problemen blijft hij verrassend ontvankelijk en sociaal naar de mensen om hem heen.

Een van de krachtigste thema’s in het boek is de manier waarop Quintin, ondanks zijn eigen pijn, de harde aanpak en het gebrek aan liefde om hem heen, altijd zijn menselijkheid behoudt. Dit zie je in zijn vriendschap met een bedelende Indiaan en in de liefdevolle manier waarop hij met Ruth, het dochtertje uit zijn gastgezin, omgaat. Waar anderen haar als minderwaardig beschouwen, ziet Quintin haar voor wie ze is. Zijn medeleven en vriendelijkheid zijn een stille vorm van verzet tegen de harde wereld om hem heen.

Naast de zware thema’s zoals geloof, uitbuiting, en zelfontdekking, biedt Paleaux ook momenten van positiviteit, hoop en licht. Quintins liefde voor muziek, met name Queen en Meat Loaf, zorgt voor een uitlaatklep en geeft hem kracht. De schrijfstijl van Lex Paleaux is ontwapenend waardoor sommige passages me diep raakten.

Het verhaal van Quintin leest als een emotionele achtbaan, waarbij je afwisselend glimlacht en diep geraakt wordt. Sommige momenten maken je intens kwaad, zoals de bruuske manier waarop boer Fletcher Quintin behandelt, terwijl andere scènes je laten lachen, zoals zijn ongemakkelijke outfit tijdens de vlucht naar Canada. Er zijn ook passages die zo ontroerend zijn dat ik even moest pauzeren om mijn tranen te drogen voordat ik verder kon lezen.

Liften naar de hemel is een krachtig, emotioneel geladen verhaal met een scherp oog voor de menselijke psyche en weet je als lezer diep te raken.

Meer recensies van marijkesboekenkast