Prachtdebuut

marijkesboekenkast 16 september 2023
Alhoewel veel van zijn dorpsgenoten argwanend staan over de komst van het nomadenvolk in hun Turkse dorpje Kiraz, kijkt de jonge Ibrahim er vol ongeduld naar uit. Ze zijn voor Ibrahim een welkome afleiding tegen de verveling tijdens deze zomermaanden. Op alle mogelijke momenten probeert hij ze in de gaten te houden om zoveel mogelijk kennis over hen te vergaren.
Als het hem uitdrukkelijk verboden wordt om ’s avonds nog op pad te gaan, kan hij zijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen om dichter bij hun verblijfplaats te sluipen wanneer hij in de verte de muziek en tromgeroffel hoort. Wat hij daar ziet, zal hem zijn ganse leven bijblijven.

“Nomade” is de debuutroman van de Vlaamse schrijfster Humey Cetinel. Ze schreef eerder het kinderboek “Ridder van Karton”.
“Nomade” is echt een prachtdebuut, van de 1ste pagina tot de laatste pagina zat ik aan het boek gekluisterd. De schrijfstijl van de auteur is helder, vlot en toegankelijk zonder ingewikkelde zinsconstructies waardoor het boek vloeiend leest

Het is een indrukwekkend verhaal rond thema’s als diversiteit, geloof, empowerment van vrouwen, discriminatie o.a. op grond van geslacht, geweld, onmacht, verliezen van zijn onschuld.
Daarnaast is het ook een verhaal rond hoop, hoop op het doorbreken van bestaande stigma’s.

In het boek zien we hoe een ingrijpende gebeurtenis een invloed heeft op het leven van 3 verschillende personen nl. op het leven van Ibrahim, op dat van Hilal, een nomadevrouw, en als laatste op dat Bahar, een dorpsvrouw die al jaren gebukt gaat onder de mishandeling door haar man. Alle 3 zullen ze een belangrijke keuze moeten maken die gevolgen heeft voor hun toekomst. Elk van deze personages heeft zijn eigen leefwereld waardoor je telkens ondergedompeld wordt in een ander onderdeel van de cultuur.

Nomade is een boeiend verhaal dat onder je huid kruipt en dat je niet snel zal vergeten. Het lijkt alsof het verhaal waargebeurd is door de geloofwaardige schrijfwijze.

Meer recensies van marijkesboekenkast